Gedrag en sociaal leren

Sociaal-emotioneel leren, gedrag en groepsvorming vind ik interessante onderwerpen. Ik lees hier graag en veel over en heb een master SEN opleiding tot gedragsspecialist gevolgd. Op deze pagina deel ik mijn nieuwste blogs en lesideeën over deze onderwerpen.
Mijn nieuwste blogs en ideeën over gedrag, groepsvorming en sociaal-emotioneel leren:

Recensie: Draakje Vurig

Draakje Vurig is een schitterend prentenboek over drift en boosheid. Mooi om voor te lezen en samen met één of meer kinderen te bespreken hoe boosheid oploopt. Een recensie met lesideeën…..

Posted in Alle berichten, Prentenboek, Recensies, Sociale vorming | Tagged , , , , | Leave a comment

Levend memory en tweetallen maken – huizen

Het spelen van een memory is goed voor de sociaal emotionele ontwikkeling van leerlingen. Ze oefenen met verschillende executieve functies en spellen zorgen voor plezier in de groep.  Bij het memoryspel huizen spelen kinderen een memory of maken ze een tweetal om bijvoorbeeld een opdracht mee te doen tijdens de kinderboekenweek 2023.

Posted in Alle berichten, Groepsvorming, Lesmaterialen en ideeën | Tagged , | Leave a comment

Emoties bordspel

Omgaan met emoties is één van de SEL competenties. Het emotiebordspel is een manier om kinderen te laten praten over emoties bij zichzelf.

Posted in Alle berichten, Gedrag en sociaal leren, Sociale vorming | Tagged , | Leave a comment

Energizer: Het onzichtbare ei

In de energizer ‘Het onzichtbare ei’ kun je even ontspannen met de leerlingen tijdens deze periode voor Pasen.

Posted in Alle berichten, Energizer, pasen | Leave a comment

Vakantievragen bordspel

Na een vakantie wordt er vaak een kring gehouden waarbij iedereen naar elkaar moet luisteren. De groep kan hiervan genieten, maar de tijdsduur van een dergelijke kring is vaak erg lang. Het vakantievragen bordspel is een werkvorm om de ‘gewone’ vakantiekring eens anders vorm te geven.

Posted in Alle berichten, Groepsvorming, Lesmaterialen en ideeën | Leave a comment

Lesidee: Complimentendans

In de ‘complimentendans’ oefenen de leerlingen met het uitdelen en ontvangen van complimenten.

Posted in Alle berichten, Energizer | Leave a comment

In de knoop

Bij de energizer ‘In de knoop’ moeten de leerlingen samenwerken om een oplossing te verzinnen.

Posted in Alle berichten, Energizer | Leave a comment

De onzichtbare kruidnoot

In de energizer ‘de onzichtbare kruidnoot’ kun je even ontspannen met de leerlingen tijdens dit leuke feest.

Posted in Alle berichten, Energizer, sinterklaas | Leave a comment

Overnemen van gevoel

In de energizer ‘overnemen van gevoel’ ontspannen de leerlingen even tussen de lessen door en oefenen ze direct met emoties.

Posted in Alle berichten, Energizer | Leave a comment

Recensie: Als je leerling stil is

In ‘Als je leerling stil is’, voert Horeweg een pleidooi voor de stille leerlingen, die vaak niet gezien worden in de klas en gewoon doen wat ze moeten doen. Ook zij hebben aandacht van de leerkracht nodig, helemaal wanneer er achter dat stil zijn een probleem verborgen zit.

Posted in Alle berichten, Gedrag en sociaal leren, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment