Recensie: Ties en Trijntje in december

Een boek in de vorm van een adventkalender, dat is het boek Ties en Trijntje in december van Yvonne Jaspers. In dit boek vindt je van 1 december tot en met 24 december een verhaaltje om voor te lezen, ideaal dus voor deze decembermaand.

Recensie: Ties en Trijntje in december

Recensie

Ties en Trijntje zijn broer en zus. Ze krijgen van hun moeder een adventkalender. Daarmee kunnen ze aftellen naar kerst. Het is een kalender die bestaat uit een prachtig gekleurde plaat. Hierop staat een pleintje met een heel grote versierde kerstboom en daaromheen dansen kinderen.  Iedere dag mogen Ties en Trijntje één vakje van de kalender open maken. Steeds verschijnt er een verrassingsplaatje en als het kerstavond is geworden is de kalender volgens moeder op z’n allermooist. Het eerste verhaaltje, van 1 december, gaat over de adventkalender en de volgende 4 verhaaltjes gaan over Sinterklaas. Vanaf 7 december staan er verhaaltjes in het boek over ijs, schaatsen, sneeuw en winter en uiteraard komen er daarna verhalen over kerst. De kerstverhalen gaan over het kerstverhaal, maar ook over Rudolph en de kerstboom.

Ik vind dit een fijn boek, wat wel een beetje te vergelijken is met een recente versie van Jip en Janneke. Ties en Trijntje hebben zijn het ook niet altijd met elkaar eens en hebben ook wel eens ruzie en beleven allerlei avonturen die heel herkenbaar zijn in deze decembermaand voor kinderen van ongeveer 3 tot en met 8 jaar en natuurlijk hun ouders.

Bij het boek hoort ook een adventkalender vol plaatjes waarvan de kinderen ieder dag één plaatje mogen openmaken dat bij het verhaaltje van die dag hoort. Het leuke is dat je de kinderen ook voorafgaand aan het voorlezen het plaatje kan laten openmaken. Zo kun je alvast samen met hen fantaseren wat er tijdens het verhaaltje van vandaag zal gebeuren.

Titel: Ties en Trijntje in december
Schrijver: Yvonne Jaspers
Illustraties: Philip Hopman