Recensie: ‘Wonder’

Afgelopen dinsdag, 12 december, mocht ik tijdens de landelijke lerarenstaking samen met vele collega’s kijken naar de film ‘Wonder’. In deze blog wil ik je graag vertellen waarom ik deze film een ‘must see’ vind…..

Recensie Wonder

August Pullman is een jongentje geboren meteen gezichtsafwijking. Zijn ouders hebben ervoor gekozen om hem gedurende de eerste jaren van zijn leven thuisonderwijs te bieden, zodat ze hem zouden kunnen beschermen.

Inmiddels heeft de jongen al ruim 20 operaties gehad om zo normaal mogelijk te kunnen functioneren. Moeder heeft de afgelopen jaren haar leven helemaal in het teken gesteld van haar zoon en ook vader en de grote zus van August cirkelen om ‘the sun’, ofwel de zoon, heen.  August gaat na de zomervakantie voor het eerst naar een reguliere school (groep 7), een angstige stap voor de hele familie, want men weet niet hoe de buitenwereld zal reageren op August.

August is een jongen die goed is in school, vooral in natuurkunde, en die ervan droomt om later astronaut te worden. In het begin kijken zijn medeleerlingen hem vooral na. Ze willen hem niet aanraken, want hij is besmettelijk met ‘de pest’. Ook wordt hij regelmatig gepest. Na een poosje lijkt hij vriendschap te sluiten met een klasgenootje, Jack. Wanneer Jack een vervelende opmerking maakt blijkt ook Summer vriendschap met August te willen sluiten. Zo ontdekt August dat andere mensen verder kunnen kijken dan de buitenkant en ontdekt zijn omgeving dat August een bijzondere jongen is.

De film volgt niet alleen August, maar ook zijn omgeving zoals zijn zus Olivia (‘Via’), Jack en een vriendin van Via die jaloers blijkt op Via.