Weekoverzicht schoolweek 1

De eerste schoolweek is in regio midden inmiddels ook een feit. Het weekoverzicht van mijn eerste schoolweek …..

Weekoverzicht schoolweek 1

zondag

Vandaag ontspan ik heerlijk met een goed boek. Ook eten we de laatste cupcakes van de verjaardagen op, spelen we de spelletjes die de dames voor hun verjaardagen hebben gekregen en rommelen we lekker in huis. ‘s Avonds maak ik de pauzehap en lunchdozen alvast klaar. Het schooljaar gaat nu weer echt beginnen.

maandag

Vandaag is de allereerste schooldag voor regio midden. Dit betekent niet alleen dat de leerkrachten weer starten, maar ook de leerlingen. Mijn #groteboef mag dit jaar al naar groep 6 en mijn #kleineboef naar groep 2. Beide hebben niet zo’n hele beste nacht gehad, ze hadden veel moeite met inslapen. Mijn #kleineboef verwoorde: ‘Ik weet niet of ik al groot genoeg ben voor groep 2’.  Omdat ik vandaag nog een ‘niet lesgevende-dag’ heb, breng ik mijn gespannen kleuter en schoolkind zelf naar school. Bij de deur staat een rij met ouders en leerlingen. De school van mijn dochters heeft vanaf dit schooljaar een nieuwe directeur die bij de deur staat om iedereen een hand te geven en te begroeten. Van alle leerlingen vraagt hij de naam. Ik vond dit een erg mooi en welkom gebaar. Mijn #kleineboef gaat de groep in alsof ze niet anders gewend is. Ze zit bij dezelfde juffrouw in hetzelfde lokaal. Er staat al een vriendinnetje op haar te wachten, dus ze lijkt zich al snel thuis te voelen. Mijn #groteboef is daarna aan de beurt. We zoeken samen even naar haar kluisje, waar zij haar jas, tas en schoenen in moet stoppen. Dan ziet ze de leerkracht van vorig jaar en gaat ze vrolijk de groep in.

Op school begraaf ik me direct in mijn takenlijst. Op mijn IB dagen heb ik iedere dag 4 taken gepland die ik van mijzelf af MOET maken. Vandaag zijn dat de ontwikkelingsperspectieven van een aantal leerlingen. Hier ga ik dan ook hard mee aan de slag. Ik houd zelfs tijd over om met mijn directeur te overleggen en wat dingen uit te zoeken.

Rond half 5 vertrek ik richting mijn eigen dorp. Hier haal ik eerst mijn twee oudste boeven uit de BSO. Beiden hebben ze een leuke dag gehad. Mijn oudste vertelt dat de juf van vorig jaar nu twee dagen per week voor haar groep komt te staan, omdat ze gaat scheiden. Ze vraagt mij of ze eigenlijk wel blij mag zijn met iets dat eigenlijk heel verdrietig is. Een kippenvel momentje. Gezamenlijk halen we #miniboef op bij het kinderdagverblijf. De eerste schooldag zit er weer op!

dinsdag

Vandaag staan er opnieuw een aantal MOET dingen op mijn lijstje. Ik wil het rooster van alle extra ondersteuning maken deze dag. Op onze school zijn we, tot nu toe, in de gelukkige positie dat we onze formatie helemaal rond hebben. We hebben de werkdrukgelden geïnvesteerd in wat extra handen en twee dagen een vakleerkracht voor gym. Ook is er één collega die 1/2 dag per week ‘eventmanager’ is. Samen met mijn collega IB’ er maak ik het rooster voor de extra ondersteuning van leerlingen met een OPP, leerlingen met dyslexie of leerlingen waarbij er sprake is van een leesprobleem. Ook maak ik nog twee ontwikkelingsperspectieven, maak ik een brief voor ouders over de kennismakingsavond op onze school en doe ik nog wat kleine taakjes.

woensdag

Op de woensdag werk ik niet wekelijks en zal ik voornamelijk bezig zijn met gedrag. Ik wil echter in deze Gouden Weken niet direct de groepen in gaan om te observeren en nog geen leerlingen uit de groep halen om mee te werken.  Ik heb vandaag een afspraak staan met de werkgroep kwaliteitsbeleid om gezamenlijk onze ambitiekaart te vullen. Na het lezen van het boek ‘En  wat als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven‘ ben ik enthousiast geworden van de kwaliteitsaanpak. Ik heb het boek aan mijn directeur uitgeleend, zij heeft dit boek aangeschaft voor een lid van het management adviesteam en gezamenlijk hebben we de aanpak voorgelegd aan het team. Als team hebben we gekozen om met de kwaliteitsaanpak te gaan werken.

Samen met twee collega’s maak ik deel uit van de werkgroep kwaliteitsbeleid. Gezamenlijk gaan wij de invoering van de kwaliteitsaanpak aansturen en bewaken. Een erg leuke en uitdagende klus. Zelf ben ik deze dag, na het vullen van de ambitiekaart verder gegaan met het vullen van kwaliteitskaarten rondom gedrag.

donderdag

‘s Morgens voor schooltijd heb ik op donderdag pleinwacht. Bij ons loopt voor schooltijd het ambulante personeel pleinwacht, zodat de leerkrachten in de groepen kunnen zijn bij hun leerlingen. Ik begroet leerlingen, herhaal schoolregels (ballen vast op het schoolplein voor schooltijd) en spreek een aantal ouders en leerlingen over hun zomervakantie.

Woensdag na schooltijd in de personeelskamer vroegen twee collega’s mij of ik, in de rol van gedragsspecialist, in hun groepen wilde komen observeren. Dat heb ik deze donderdag dan ook gedaan. Eén van de observaties was in een kleuterklas. Ik kan er enorm van genieten om te zien dat al deze kleuters lekker in hun eigen hoek aan het spelen zijn. Een aantal kleuters in de bouwhoek vroegen zelfs even of ik mee kon denken met de opdracht die ze van de leerkracht hadden gekregen, want dat was veel leuker dan al dat schrijven ;-). Heerlijk! Daarnaast heb ik contact gehad met een andere basisschool over leerlingen die op onze school zijn ingeschreven vanaf dit schooljaar, heb ik contact gezocht met Malmberg over eigen leerlijnen en WIG5 en heb ik heel veel mailtjes beantwoord en verstuurd.

Aan het einde van de (school)middag loop ik even binnen bij groep 6, waar ik vanaf maandag bijna iedere week les mag geven. De leerlingen zijn bezig met het (af)maken van hun verjaardagskalender en ik loop even een rondje door de groep. Ik oefen met de namen die ik nog niet zo goed ken en maak een praatje met een aantal leerlingen. Na schooltijd overleg ik met mijn duo-collega en schrijf ik op welke lessen ik maandag mag gaan geven, zodat ik deze rustig thuis kan voorbereiden de aankomende dagen. Een hele productieve dag.

‘s Avonds volg ik nog een webinair door Daphne van het complimentenspel. Hierin werd het belang van de ‘Ik-boodschap’ bij complimenten weer even heel duidelijk.  Het is voor mij direct een inspiratie om nog een werkvorm rondom complimenten uit te werken voor de groep.

vrijdag

Mijn vrije dag begon ik met lekker sporten, waarna ik mijn dochters wakker heb gemaakt. Vervolgens ontbijten en op de fiets naar school. Daarna ben ik naar huis gefietst om mijn fiets om te ruilen voor de auto om mijn weekboodschappen te doen. Normaal doe ik dit graag direct op de fiets, maar aangezien bij ons de straat helemaal open ligt wil ik de bezorger geen extra werk bezorgen door om te moeten rijden en door het zand heen te ploegen met mijn boodschappen. Eenmaal thuis ruim ik mijn boodschappen op, leg ik #miniboef op bed en plof ik met een boek en een kop thee op de bank neer. Mijn plan was heel eventjes te gaan zitten, maar ik merk dat ik echt even behoefte heb aan rust. Ik geef hieraan toe en besluit op een ander moment te gaan stofzuigen en dweilen. Mijn #miniboef wordt om een uurtje of één wakker, waarna we samen lunchen, een boekje lezen en dan is het al tijd om de andere twee boeven op te halen. We doen ‘s middags alle vier even rustig aan. De grote dames oefenen nog even op squla en we spelen een spelletje, terwijl #miniboef nog een dutje doet.

Rond half 5 vertrekken we naar de bibliotheek in de stad in de buurt, waar we boeken terugbrengen en verlengen. Omdat mijn man een barbecue heeft van het werk eten wij een puntzak friet in de stad en een heerlijk ijsje waarna we naar huis gaan. Daar gaat #miniboef naar haar eigen bedje en mogen #kleineboef en #groteboef met een glas drinken bij mij in bed komen liggen voor een ‘meidenavondje’.  We kijken een film die #groteboef voor haar verjaardag heeft gekregen vorige week.

zaterdag

Ik begin weer met sporten, waarna ik lekker op de bank ga liggen en een stukje van een audioboek luister. Ik heb een abonnement op Kobo-plus en luister graag naar audioboeken in de auto. Het boek dat ik nu aan het luisteren ben vind ik zo leuk, dat ik graag verder luister. Zo lig ik heerlijk ontspannen te luisteren terwijl mijn kinderen en man nog lekker aan het slapen zijn. Na het ontbijt bereid ik een groot deel van mijn lessen voor terwijl mijn kinderen lekker aan het spelen zijn.

Aan het einde van de middag begint de buurt barbecue, de eerste die wij meemaken sinds we ruim acht jaar geleden in ons huidige huis zijn komen wonen. De sfeer was gezellig en sommige buren hebben we nu pas echt leren kennen. Zoveel leuker dan even een hand opsteken naar elkaar of elkaar goedemorgen wensen.

Hoe was jouw eerste week en wat vond je van dit blog? Ik lees het graag! 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.