In effectief leesonderwijs in de praktijk geeft expert-leerkracht Heleen Buhrs ons een kijkje achter de schermen van de succesformule die ze op de Alan Turingschool hebben gebruikt om de kwaliteit van het leesonderwijs te verbeteren. Een aanrader voor iedere school!
Effectief leesonderwijs in de praktijk
De inhoud
Op de Alan Turingschool zijn de leerlingen goede lezers. Heleen Buhrs, leerkracht én expert-leerkracht lezen op deze school deelt in dit boek hoe ze op haar school de kwaliteit van het leesonderwijs hebben verbeterd. Ze geeft aan dat het belangrijk is om deze verbetering met het hele team te willen doen en te werken aan de volgende vier elementen:
- Werken aan het opbouwen van kennis.
- Werk met rijke teksten.
- Laat leerlingen de tekst actief verwerken door erover te praten en te schrijven.
- Monitor en evalueer het leesbegrip.
Rijke teksten zijn niet aangepast door methodemakers, maar authentiek en geschreven door kwaliteitsschrijvers.
Voordat je een tekst in de les gebruikt, maak je een tekstanalyse. Dit doe je om twee redenen:
- Om te analyseren en bekijken of je tekst echt wel zo geschikt is om in de les te gebruiken.
- Bekijken met welke aspecten je rekening moet houden tijdens de les.
Een tekst kun je analyseren aan de hand van kwalitatieve en kwantitatieve aspecten.
Elke les valt of staat met een goede tekst. Is je tekst te makkelijk, dan hoef je geen instructie te geven. Het is belangrijk om de aandachtspunten vanuit de tekstanalyse tijdens de instructie via modellen te behandelen.
Elke tekst is anders en vraagt om een andere instructie. Daarom hoe je niet elke keer alle stappen van het GRRIM-model te doorlopen. Jij als professional kunt dit inschatten.
Het is een mistvatting dat het onderwijs moet aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Kennis werkt als klittenband, als je iets over het onderwerp weet en je krijgt nieuwe informatie over dit onderwerp dan verbind je de nieuwe kennis aan bestaande kennis.
Wanneer we het technisch leesniveau leidend laten zijn bij de teksten voor jonge leerlingen, kunnen leerlingen hun kennis niet uitbreiden
Om van goede kinderboeken te kunnen genieten en om deze te kunnen waarderen is meer nodig dan enkel het boek promoten en in de boekenkast in de klas neerzetten. Leerlingen hebben kennis en literaire competenties nodig. Als ze dit hebben, neemt het enthousiasme en plezier voor literaire boeken toe. Literaire vaardigheden zijn niet aangeboren.
Het voeren van literaire gesprekken is een aanpak waarbij de leeservaringen van de lezers centraal staan: gevoelens, gedachten tijdens en na het lezen van hetzelfde boek. Zo ontdek je samen nieuwe betekenissen.
Dat leerlingen goed geletterd de basisschool verlaten is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Om een maximale te bereiken voor leesvaardigheid en leesplezier, is het belangrijk om het samen te doen en een doorgaande lijn voor de leeslessen in de school te ontwerpen en hanteren.
Een heldere visie is een voorwaarde om tot goed onderwijs te komen. Een implementatietraject kan alleen slagen als het team erachter staat. Het succes van de implementatie van een nieuwe aanpak staat of valt met het vakmanschap van de leraar.
Mijn mening
Op de Alan Turingschool hebben ze de laatste jaren veel bereikt. Het is fijn dat men de goede ervaringen deelt met de rest van onderwijzend Nederland. Dit boek gun ik iedere school, om met deze kennis ook hun leesonderwijs te verbeteren en leerlingen te leren genieten van de schitterende kinderboeken die Nederland rijk is.
Boekgegevens
Titel: Effectief leesonderwijs in de praktijk
Ondertitel: een kennisrijke aanpak voor de basisschool
Auteur: Heleen Buhrs
Uitgeverij: Pica