Vakliteratuur

Hieronder staan recensies van vakliteratuur op publicatiedatum. Zoek je nog meer vakliteratuurtips? Op deze pagina staat een overzicht van alle recensies van vakliteratuur die zijn verschenen op juf-judith.nl.

Recensie: Breinhelden een programma voor groep 3-4

In de onderzoeksverslagen staat steeds vaker aangegeven dat de executieve functies van leerlingen versterkt moeten worden. Dit klinkt heel mooi, maar hoe kun je dat dan doen? Je kunt je onderwijs EF vriendelijker maken, maar je kunt ook een programma hanteren om de executieve functies van alle leerlingen te versterken. Een recent uitgekomen programma is ‘Breinhelden’.  Mijn recensie……

Posted in Alle berichten, Executieve functies, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , , | Leave a comment

Recensie: Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

In gedragsoplossingen voor de moeilijke groep beschrijft Kees van Overveld allemaal concrete tips en handvatten om uitdagende klassen in het primair onderwijs te begeleiden.  Ik vertel je graag waarom dit boek in iedere school aanwezig moet zijn.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: GOTD – Grej of the day – Kennis is cool!

Deze zomer kwam het boek uit bij de in het schooljaar 2018-2019 populair geworden Grej of the day. Ik kocht dit boek en ontving hem in de laatste week van de zomervakantie. Hierbij mijn recensie van GOTD- Grej of the Day – Kennis is Cool!

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | Leave a comment

Recensie: De Gouden Weken 2.0

 Dit voorjaar verscheen ‘De Gouden Weken 2.0’. Een fijn boek om deze zomervakantie te lezen, zodat je uitgerust en voorbereid kunt beginnen aan een positief schooljaar. Ik vertel je graag waarom ik je aanraad om dit boek te lezen deze zomer….

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: De leraar centraal

De leraar centraal, een titel die we ook kennen uit ‘en als we nu weer eens gewoon gingen lesgeven‘.  In dit boek wordt echter een totaal andere richting op geslagen. We maken kennis met de provocatieve pedagogiek, die het bewustzijn van leraren wil vergroten. Ik vertel je graag of ik denk dat dit boek daarin slaagt…..

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: SEL – Sociaal-emotioneel leren als basis

SEL: Sociaal-emotioneel leren als basis wil stimuleren dat scholen meer aandacht gaan besteden aan het sociaal-emotioneel leren van leerlingen. Vaak is dit leergebied een gebied dat wat minder aandacht krijgt, maar SEL is zeer belangrijk voor de ontwikkeling van leerlingen…… SEL is een boek dat wat mij betreft op iedere school gelezen gebruikt moet worden en ik vertel je graag meer lezen……….

Posted in Alle berichten, Vakliteratuur | Tagged , | 1 Comment

Recensie: Mindset gesprekskaarten

Bij Pica verscheen deze week ‘Mindset gesprekskaarten’. Het doel van de kaarten is het stimuleren van de groeimindset. Ik heb deze set besteld en vertel je graag wat ik van deze kaartset vind……

Posted in Alle berichten, Materialen en uitstapjes voor de leerkracht, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | Leave a comment

Recensie: groepsplan gedrag

Gedragsproblemen zijn vaak de lastigste problemen voor een leerkracht. Gedrag is immers interactie, waardoor jij als leerkracht ook invloed hebt op het probleem dat zich voordoet. Groepsplan gedrag is een boek dat praktisch in te zetten is bij het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | Leave a comment

Recensie: Lesson Study

Een begrip dat in opkomst is in onderwijsland is Lesson Study. Ik was nieuwsgierig naar wat Lesson Study nu precies inhoud en heb daarom bij uitgeverij Garant een recensie exemplaar aangevraagd van het boek ‘Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs’.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: SEL en gedrag in de groep

In 2018 is de werkmap SEL en gedrag in de groep uitgebracht. Met deze werkmap wil de schrijfster de lezer stimuleren om aan de slag te gaan met de ingevulde resultaten van het sociaal emotionele leerlingvolgsysteem. Ik heb bekeken of de map waardevol is en hoeveel tijd het werken met deze map kost. 

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , | 1 Comment