Vakliteratuur

Hieronder staan recensies van vakliteratuur op publicatiedatum. Zoek je nog meer vakliteratuurtips? Op deze pagina staat een overzicht van alle recensies van vakliteratuur die zijn verschenen op juf-judith.nl.

Coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak – Recensie

Coöperatief werken versterkt de groep en de sociale vaardigheden van de leerlingen. In deze recensie aandacht voor het boek coöperatieve werkvormen voor elke groep en ieder vak.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Leave a comment

Teken je gesprek over gedrag – recensie

Met teken je gesprek over gedrag heeft de leerling de regie bij het nadenken over het eigen gedrag en het bedenken van mogelijke oplossingen bij de problemen. Een recensie….

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | Leave a comment

Recensie: EDI 2.0

Dit jaar kwam EDI 2.0 uit, een bijgewerkte versie van het eerste boek over een wetenschappelijk onderbouwd instructiemodel. Ik vertel je in deze recensie graag waarom dit boek een must-read is voor iedere leerkracht.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Leave a comment

Start to draw – recensie

Aandacht vasthouden van leerlingen is soms best een uitdaging in deze digitale tijd. Het boek start to draw kan een impuls zijn om je lessen visueler te maken, waardoor je minder zult presenteren met een powerpoint, maar met tekeningen.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

De traumasensitieve school – recensie

De traumasensitieve school beschrijft dat gedrag van leerlingen mogelijk veroorzaakt worden door een ingrijpende gebeurtenis. Dit boek beschrijft hoe je daar als leerkracht het beste mee om kunt gaan.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged | Leave a comment

Communicatie zonder frustratie – Recensie

In communicatie zonder frustratie in het onderwijs begint van Essen met het uitleggen van de basisprincipes van communicatie en wordt vervolgens dieper ingegaan op communicatie met verschillende doelgroepen. Een aanrader voor iedere (aankomend) onderwijsprofessional.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: De Jongenscode

Jongens hebben over het algemeen andere behoeften in het leren en ontwikkelen dan meisjes. In 2019 zijn hier een aantal boeken over verschenen. Eén van deze boeken is ‘De Jongenscode’ , geschreven door de auteur van Grip op de Groep.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: Breinhelden een programma voor groep 3-4

In de onderzoeksverslagen staat steeds vaker aangegeven dat de executieve functies van leerlingen versterkt moeten worden. Dit klinkt heel mooi, maar hoe kun je dat dan doen? Je kunt je onderwijs EF vriendelijker maken, maar je kunt ook een programma hanteren om de executieve functies van alle leerlingen te versterken. Een recent uitgekomen programma is ‘Breinhelden’.  Mijn recensie……

Posted in Alle berichten, Executieve functies, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , , | Leave a comment

Recensie: Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep

In gedragsoplossingen voor de moeilijke groep beschrijft Kees van Overveld allemaal concrete tips en handvatten om uitdagende klassen in het primair onderwijs te begeleiden.  Ik vertel je graag waarom dit boek in iedere school aanwezig moet zijn.

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , | Leave a comment

Recensie: GOTD – Grej of the day – Kennis is cool!

Deze zomer kwam het boek uit bij de in het schooljaar 2018-2019 populair geworden Grej of the day. Ik kocht dit boek en ontving hem in de laatste week van de zomervakantie. Hierbij mijn recensie van GOTD- Grej of the Day – Kennis is Cool!

Posted in Alle berichten, Recensies, Vakliteratuur | Tagged , , , | Leave a comment