Friemelen: wel of geen fidget spinner, tangle en fidget cube in de klas?

Rages zijn er ieder jaar,  ook toen  wij nog jonger waren. Zelf ben ik  uit de tijd van de flippo-rage, hele mappen heb ik  volgespaard.  Inmiddels hebben we vanaf begin mei in Nederland  een nieuwe rage die uit Amerika  over is komen waaien: de Fidget Spinner. Zelf  was ik echter nog maar net  geïnformeerd over de Fidget Cube .  Allemaal materialen om de leerlingen te laten friemelen en eigenlijk voornamelijk bedoeld voor in de klas. Voor mij de hoogste tijd om er mijn licht eens over te laten schijnen……..

Het nut van friemelen

De hersengebieden die verantwoordelijk zijn voor je spraak zijn ook de gebieden waarin beweging wordt geregeld. Hierdoor beweeg je bijvoorbeeld met de dop van een pen terwijl je aan het praten bent.  Uit een Brits onderzoek blijkt dat frutselen goed is voor de prestaties op school, omdat leerlingen die met hun handen  friemelen tijdens de les  sneller leren dan kinderen die stil zitten.

Ook in het boek ‘Wiebelen en Friemelen in de klas’ van  Thoonsen en Lamp (2015) wordt aangegeven dat het friemelen met stille materialen  een onderprikkelde leerling   kan activeren en een overprikkelde leerling kan  kalmeren.

De Tangle

Een  vijftal jaren geleden  kwam ik voor het eerst een middel tegen dat speciaal bedoeld was  als anti-stress en hulpmiddel ter bevordering van concentratie in de klas. De Tangle.  Inmiddels is dit middel al een aantal jaren te koop in de speelgoedwinkel, maar ik weet nog dat ik, als leerkracht, een stuk of 8 Tangle’s heb gekocht en deze heb gegeven aan een aantal leerlingen waarvan ik dacht dat ze misschien baat zouden kunnen hebben bij deze Tangle.  De Tangle zou een therapeutische werking hebben doordat het de visuele en gevoelszintuigen zou versterken . Daarnaast wordt aangegeven dat het de aandacht af zou leiden van  andere prikkels,  de Tangle het concentratievermogen zou verbeteren en goed zou zijn voor de ontwikkeling van de fijne motoriek en  coördinatie.

De  Tangle bestaat uit een aantal boogjes  van ongeveer 90 graden die aan elkaar geklikt zijn.   Ik vond en vind de Tangle niet storend in de klas,  maar  merk wel dat het storend is dat leerlingen deze in en uit elkaar klikken.  Na een aantal  keren klikken wordt de Tangle wat lam en ook verdwijnen er  op deze manier boogjes. Dit vind ik  een nadeel van de Tangle.

De Fidget Cube

Deze kubes zou zijn ontworpen door twee Amerikaanse broers. De kubus bevat vijf knoppen, een  schakelaar, een kuiltje, een metalen bal met  kleine tandwielen, een joystick en een draaischrijfje.  De broers hebben de kubes ontworpen om te helpen  focussen vanuit de overtuiging dat friemelen met de juiste hulpmiddelen erg positief kan uitpakken.  Ik heb deze kubus pas geleden gekocht en vind de vormgeving erg mooi en praktisch.

Wat ik wel jammer (en  vooral storend vind) is het klikkende geluid dat een aantal  onderdelen maken. Hierdoor krijg je het idee dat er iemand met een pen zit te klikken. Ik  kan dit van één  leerling prima hebben, maar wanneer 25 leerlingen dit geluid zouden maken denk ik dat het  mij concentratieproblemen oplevert die ik niet met een kubus kan verhelpen 😉 .

De Fidget Spinner

Twintig jaar geleden heeft  een Amerikaanse ouder de Figet Spinner bedacht als een bezigheidstherapie en middel om de concentratie te verhogen  voor haar eigen kind.  Het speeltje was bedoeld om hyperactieve, angstige of autistische kinderen te helpen om te ontspannen. De professionele meningen over de spinner lopen uiteen. Zo geeft de één aan dat een dergelijk middel alleen maar afleiding geeft, terwijl de ander stelt dat de spinner helpt om de impulsen  te kanaliseren en dat deze beweging helpt het brein te stimuleren.

De fidget spinner  is  een speeltje dat past in de  handpalm  en het bevat kogellagers die je tussen de duim en wijsvinger houdt. Met een andere vinger of de andere hand geef je een zetje aan de spinner waarna deze begint met ronddraaien.  Dit kan  een zoemend geluid geven.  Dit geluid is dan ook één van de redenen waarom veel scholen in Amerika deze spinner hebben verbannen.

Mijn mening

Ik ga graag af op de  uitkomsten van onderzoeken, maar in het geval van rages zijn deze er natuurlijk nog niet.  Zelf heb ik zowel een tangle, als een fidget cube en een fidget spinner gekocht. Op deze manier kan ik zelf ook uitproberen en bekijken wat ik van de producten vind.  Hierboven heb je al kunnen lezen dat ik de Tangle een goed middel vind, maar dat ik het jammer vind dat deze uit elkaar gehaald kan worden en hierdoor kwetsbaar is. De Fidget Cube vind ik een mooi middel, maar sta ik niet toe vanwege het klikkende geluid dat ik zelf als storend ervaar. Van het geluid van de Fidget Spinner heb ik op dit moment nog geen last gehad .

Ik heb aangegeven dat ik de spinner  gedoog, mits deze de leerling zelf en de andere leerlingen in de groep niet van het werk afhouden.  Wanneer ik zie dat dit gebeurd,  wil ik de spinner niet meer zien. Tot op heden lijkt dit goed te gaan.  Op onze school hebben we over de tangle, fidget cube en de fidget spinner  nog geen afspraken gemaakt. Ik weet dat een collega deze direct verboden heeft, terwijl een andere collega via  een  buitenlandse website voor  veel leerlingen juist de fidget cube heeft gekocht.  Ik denk dan ook dat het zeer afhankelijk is van  jou als leerkracht en de leerlingen.  Misschien kun je samen met je klas wel wedstrijdjes doen om bepaalde  stunts onder de knie te krijgen?? Op youtube staan verschillende ideeën.

Hoe ga jij om met  deze friemel materialen? Heb je tips voor collega’s? Laat ze dan vooral hieronder achter!

Bronnen:

Thoonsen, M.  & Lamp, C. (2015) Wiebelen en Friemelen in de klas. Uitgeverij Pica

https://www.gezondheidenco.nl/280829/nieuwste-rage-fidget-spinners-betere-concentratie-en-stress/
https://www.leerhulpmiddelen.com/c-2493394/tangles/
http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/4437171.stm
https://www.trouw.nl/home/de-fidget-spinner-concentratiekanon-of-stoorzender-~a83227ef/

2 gedachten over “Friemelen: wel of geen fidget spinner, tangle en fidget cube in de klas?

  1. Wendy.v.O. zegt:

    Misschien kan je met de kinderen afspraken maken. Op de cube zitten ook friemeldingen die niet klikken/geluid maken. Maar weet niet of dat een moeilijke opgave is; wetende dat je zo met je vingers op de de verkeerde kant zit. I

    • Judith Jansen-Vermeulen zegt:

      Dank voor je meedenken. Dit kan inderdaad. Ik heb inmiddels, met behulp van een collega, ontdekt dat er uit de schakelaar geen geluid komt wanneer je hier je hele duim opzet. Alleen de radartjes kunnen echt niet in de klas (vind ik….)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.