Recensie: Gips

Het boek dat aan de start van de kinderboekenweek 2016 is bekroond met een gouden griffel is Gips van Anna Woltz. Ik heb het boek (voor)gelezen en wil je graag vertellen waar het over gaat……

Gips

Fitz is de ik-persoon in het boek. Ze is een meisje van 12 jaar. Haar ouders zijn nst uit elkaar. Het sneeuwt en  vader heeft samen met haar zusje Bente een slee gehaald bij het huis van moeder. Wanneer vader en Bente bijna thuis zijn vallen ze met de fiets. Bente raakt door deze val haar vingertopje kwijt en moet naar het ziekenhuis. Fitz wil ook mee naar het ziekenhuis, maar ze heeft een bijzondere tekst op haar gesicht geschreven met watervaste stift….. Gelukkig kan ze een dierenmasker op.

In het ziekenhuis ontmoet Fitz een geheimzinnige vijftien jarige jongen, genaamd Adam. Ze ontdekt waarom hij in het ziekenhuis is. Ook ontmoet ze Primula, een meisje van elf jaar die veel tijd in het ziekenhuis heeft doorgebracht door hartproblemen. Terwijl het buiten het ziekenhuis doorsneeuwt, beleven deze drie nieuwe vrienden gedurende een dag van alles. Zo verzinnen ze een romantisch plan om een zuster en dokter bij elkaar te brengen en stelen ze gips.

Fitz heeft moeite met de scheiding van haar ouders. Haar gevoelens en gedachten heeft Anna Woltz omschreven, waardoor jongeren die dit niet meemaken zich misschien wat beter in de kinderen van gescheiden ouders kunnen verplaatsen. Wanneer je meemaakt dat 1/3 van de huwelijken uiteindelijk eindigt in een scheiding, is het dan wel de moeite waard om zelf verliefd te worden?

Ik heb het boek voorgelezen aan leerlingen van 10 tot 12 jaar. Niet ieder kind kan zich al helemaal inleven in de gedachten en gevoelens van de hoofdpersoon. Ik denk dan ook dat het boek misschien beter geschikt is voor jongeren in groep 8 en hoger. Wel heeft dit boek mij de mogelijkheid gegeven om met kinderen te praten over het scheiden van ouders en hoe dit voor een kind voelt. Ik raad dit boek dan ook zeker aan voor groepen waarin meerdere leerlingen te maken hebben met gescheiden ouders.

Titel: Gips
Schrijfster: Anna Woltz
Uitgeverij: Querido