Recensie: Lexie

In 2025 kregen we als kinderboekenweekgeschenk het boek Lexie van Kevin Hassing. Een recensie met lesideeën bij dit pareltje…..

Lexie

Het verhaal

De dyslectische Lexie is gek op superhelden. In de klas voelt ze zich echter alles behalve een superheld, helemaal niet wanneer ze een spreekbeurt moet houden of moet voorlezen. Wanneer ze op een avond een vallende ster ziet, wenst ze dat er geen lastige woorden meer zijn in de klas. De volgende ochtend op school ontdekt Lexie dat haar wens is uitgekomen, maar wel iets anders dan ze had verwacht. Zo zijn er voorwerpen en mensen verdwenen die lastige namen hebben, zoals het raamkozijn, het digibord en juf Juliette. Dit lijkt even heel leuk, maar al snel geeft het grote problemen. Samen met haar beste vriend Riff gaat Lexie op zoek naar een oplossing.

Mijn mening

Een heel mooi boek met een schitterende boodschap, dat is Lexie. Hassing heeft in dit boek dyslexie echt neergezet als een superkracht. Hij moedigt de lezers aan om van hun eigen onzekerheid hun kracht te maken, een echte superkracht. Ik hoop dat dit boek ook nog heel lang na de kinderboekenweek gelezen en besproken gaat worden.

Lesideeën

Sociaal-emotioneel

Lees de eerste bladzijde van het hoofdstuk ‘Spijt’ voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende vragen:

  • Hoe voelt spijt?
  • Hoe ziet spijt eruit?
  • Heb jij wel eens spijt van iets?
  • Wat doe jij wanneer je spijt van iets hebt?
Minileesles

Lees de eerste bladzijde van het hoofdstuk ‘Weg’ voor. Geef daarna één van de volgende leesvragen mee:

  • Dit stuk tekst speelt zich af in een klaslokaal. Op welke locatie speelt jouw boek zich af?
  • Lexie schrikt in dit stuk tekst en haar klasgenoten zijn verbaasd. Welke emoties lees jij over in wat je leest?

Boekgegevens

Titel: Lexie
Auteur: Kevin Hassing
Illustrator: Linde Faas
Uitgeverij: CPNB

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.