De zilveren weken

De kerstvakantie is weer bijna voorbij. Dit betekent dat er een tweede, belangrijke periode in de groepsvorming aankomt: de Zilveren weken. In dit blog informatie over deze weken en tips voor leuke activiteiten……

De zilveren weken

Een goede start, is het halve werk…..

De kerstvakantie is een periode van twee weken lesvrij. De leerlingen hoeven niet naar school en de leerkracht hoeft geen les te geven. Wel worden er in deze weken door de leerkrachten alvast weer voorbereidingen getroffen voor de weken na de vakantie. Vaak zijn deze weken erg druk door rapporten, toetsen en oudergesprekken. Het is daarom belangrijk om deze weken direct weer goed te starten.

Aan het begin van het schooljaar, in de Gouden Weken, is er al hard gewerkt aan de groepsdynamiek. De groepsregels zijn vastgesteld en de groepsnormen zijn bepaald. De eerste schooldag na de kerstvakantie worden deze normen en regels echter opnieuw weer even afgetast. Ook     kan het zo zijn dat er misschien een nieuwe leerling in de groep is gekomen, of dat er een leerling is verhuisd. Dit zorgt direct voor een nieuwe dynamiek in de groep, waardoor de groep opnieuw door de eerste fases van groepsvorming heen zal gaan.

Lesvrij…..

Ook is het van belang je als leerkracht te realiseren dat ook de leerlingen deze vakantie weer van alles hebben meegemaakt. Dit kunnen positieve dingen zijn, maar ook negatieve. Het is belangrijk om als leerkracht deze eerste weken alert te zijn, je leerlingen te groeten en een gesprek met hen te voeren. Het helpt hierbij vaak al om bij de deur te gaan staan en de leerlingen bij binnenkomst te begroeten. De eerste schooldag doe ik dit altijd met het schudden van handen en het wensen van een gelukkig nieuwjaar. 

Er zijn echter inmiddels heel veel verschillende manieren om leerlingen te begroeten: een high five, een boks, een knuffel, een hand of een dansje. Iedere leerkracht kiest hiervoor zijn of haar eigen manier. Kies een begroeting die bij jou (en de leerling(en) past, het is vooral belangrijk om er te staan. Zo ervaren zij dat jij er nog steeds voor hen bent en dat ze bij jou terecht kunnen met hun verhalen. Daarnaast hebben sommige leerlingen in de vakantie samen gespeeld of contact gehad via de online wereld van spellen en social media. Niet al deze contactmomenten zijn misschien positief geweest. Deze bagage nemen de leerlingen ook de groep mee in.

Activiteiten voor in de zilveren weken. 

De meeste groepen vinden het geen probleem om groepsvormende activiteiten, die je in het begin van het schooljaar al gedaan hebt met je groep, nogmaals te doen. De activiteiten zijn bekend voor de leerlingen en kosten jouw misschien ook minder voorbereiding. Daarnaast zijn er genoeg leuke activiteiten te vinden om te doen, zoals energizers en reactiespellen. Ook kun je activiteiten doen die bijdragen aan de groepsvorming en direct ook ruimte bieden om vakantieverhalen te bespreken, zoals vind iemand die….

Ook is het verstandig om de regels en afspraken die aan het begin van het schooljaar zijn vastgesteld en besproken de eerste dagen regelmatig te herhalen. Wanneer gedurende de eerste weken van het schooljaar gebleken is dat een aantal regels of afspraken moeten worden aangepast is daarvoor nu, zo na de kerstvakantie, ook een geschikt moment. 

Ik vind het na de kerstvakantie altijd leuk om te starten met een glaasje kinderchampagne en/of een hapje. Zo heb ik wel eens oviebollen gebakken en ook wel eens cupcakes gemaakt met daarop het jaartal. In deze eerste twee weken is het belangrijk om de eerste dag wat extra tijd (ongeveer 45 minuten) in te richten voor groepsvormende activiteiten. De dagen daarna is  iedere dag zo’n 15 minuten bezig te zijn met groepsvormende activiteiten vaak al goed. Op die manier besteed je welbewust aandacht aan de zilveren weken.

Welke activiteiten ga jij doen deze zilveren weken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.