Eigenaarschap bij leerlingen: data gestuurd leren

De laatste  tijd word er steeds meer geschreven over  de zogenoemde ‘datamuur’.  Na een  workshop eigenaarschap en data gestuurd leren op één van  de scholen van onze organisatie werd ik ook enthousiast en inmiddels werk ik  een maand of vier met data gestuurd leren…………………

Afspraken en missie

Data gestuurd leren begint met  het  maken van groepsafspraken met de leerlingen.  Iedereen kan dit op een eigen manier vorm geven.  Op de school waar ik werk gebruiken we de methode  ‘Vreedzame School’.  Deze methode kent drie niveaus van regels en  afspraken. Omdat ik deze lijn graag aanhoud heb ik  ervoor gekozen om de volgende drie niveaus te hanteren:

  1. Schoolregels: deze gelden op de hele school.
  2. Groepsregels: deze hebben mijn duocollega en ik opgesteld.
  3. Groepsafspraken: deze hebben de leerlingen met elkaar afgesproken middels een meeste stemmen gelden systeem.

Deze doelen hangen naast elkaar op ons sociale bord. Ook hebben we een groepsmissie opgesteld en  is op dit bord de verwachting van de leerlingen naar de leerkrachten te lezen.

Cognitieve doelen

Een tweede gedeelte van  data gestuurd leren is het delen van de doelen die je als leerkracht hebt  met de leerlingen.  Op onze school is de afspraak dat we de methodedoelen volgen. Hierbij kun je als leerkracht uiteraard  kiezen of je de methode les geeft of een andere les, wanneer er maar wel gestreefd wordt naar het behalen van hetzelfde doel.  Voordat ik ging werken met een datamuur en data gestuurd leren vertelde ik het doel voorafgaand aan de les aan de leerlingen. Ik vertelde er echter niet bij  waarom dit  doel belangrijk was.  Uit onderzoek blijkt dat  leerlingen die weten voor welke doelen ze leren, maar liefst 27% hoger scoren dan leerlingen die niet concreet weten wat ze leren.  Het is dus zeker de moeite waard om de doelen te delen met de leerlingen en deze ook te plaatsen in een context, waarom werken we vandaag aan dit doel?

Databord

Wanneer doelen zichtbaar worden gemaakt door een doelenposter waarop de doelen van de komende periode zijn vermeld en grafieken waarop zichtbaar is hoe het gaat met de doelen levert dit een  grote betrokkenheid en inzet  van leerlingen op . Ook als leerkracht  ben ik zo nog bewuster bezig met  mijn lessen en waarom ik leerlingen bepaalde dingen aanleer.  Ik heb ervoor gekozen om per thema van de methode een doelenposter te maken.  (zie lesmaterialen). Deze poster hangt op de datamuur. Hieronder heb ik een grafiek gemaakt waarop per thema de voor- (en helaas soms ook ) achteruitgang  voor de hele groep zichtbaar is.

Portfolio

Naast het groepsbord heb ik ook  leerlingsportfolio’s geïntroduceerd.  Hierin houden de leerlingen hun eigen voor- en achteruitgang bij. Juist door  deze bewust te noteren  weten kinderen  hun  sterke en zwakke kanten beter te benoemen.  In deze  leerlingportfolio’s zit ook per thema een doelenblad. Hierop houden de leerlingen na iedere les zelf bij of ze het doel  al voldoende beheersen  (zie lesmaterialen). Daarnaast heb ik op te themamuur een intekenlijst hangen. Hierop kunnen de leerlingen die extra instructie willen  dit per doel aangeven. Zo wordt de extra instructie   door de leerlingen aangevraagd en hierdoor veel gerichter. Bovendien zijn de leerlingen die bij de instructietafel zitten dan ook gemotiveerd om met de leerkracht aan de slag te gaan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.