Genummerde hoofden, een coöperatieve werkvorm

Bij de coöperatieve werkvorm genummerde hoofden krijgen alle leerlingen een nummer. Dit nummer is vooral van belang bij het geven van antwoorden, alle leerlingen van het groepje moeten namelijk het antwoord weten.

Coöperatieve werkvorm: Genummerde hoofden

De werkvorm

De coöperatieve werkvorm genummerde hoofden gebruik je in groepjes.  Je maakt in de groep groepjes van 4 tot 6 leerlingen. Geef de leerlingen een nummer en vertel hen dat ze dit nummer goed moeten onthouden.

Vervolgens geef je als leerkracht een vraag. Laat iedere leerling zelf een antwoord op de vraag bedenken, en misschien zelfs opschrijven. Vervolgens mogen ze als groepje overleggen over het antwoord om zo te komen tot een groepsantwoord.

Vervolgens moeten de leerlingen weer stil zijn. Als leerkracht vraag je de antwoorden van de diverse groepjes na door een nummer te noemen. De leerling die dit nummer heeft gekregen aan het begin van de opdracht mag antwoord geven, de andere leerlingen moeten stil blijven.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm kun je goed gebruiken bij het ophalen van informatie wanneer je gaat beginnen aan een nieuw doel dat hiermee verder gaat. Ook kun je hem gebruiken bij het herhalen van wereldoriëntatielessen of Bijbelverhalen. Zelf vind ik deze werkvorm ook leuk om toe te passen bij het oefenen met meningsvorming. Zo kun je bijvoorbeeld vragen van toekomstkunde op deze manier laten bediscussiëren in groepjes.

Aanbieden aan de groep

Ik ondersteun een coöperatieve werkvorm graag met een poster van de werkvorm. Voor genummerde hoofden heb ik ook een poster gemaakt. Deze kun je op je digibord gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm. Je kunt hem ook ophangen wanneer je de werkvorm toepast, zodat in één opslag duidelijk is hoe de werkvorm ook al weer werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.