Recensie: De magische apotheek 5 – De stad van de verloren tijd

In de stad van de verloren tijd gaat het avontuur van de magische apotheek verder. Hun zoektocht naar Edgar brengt Lucy en haar vrienden in Venetië. Zullen ze er op tijd achter kunnen komen wat Edgars plan is en hem kunnen stoppen? Een recensie met lesideeën…

Magische apotheek 5 – De stad van de verloren tijd

De magische apotheek is een bijzondere plek en bevindt zich onder het huis van Lucie. Door de magische apotheek heeft Lucie, samen met Mats en hun vrienden al heel wat leuke avonturen beleefd. In het laatste boek, het toernooi van de parfumeurs, vertelde Edgar de Richemont dat hij de Eeuwigen een nieuwe tijd binnen zou leiden. Zou hij hun nieuwe leider willen worden, of wil hij hen verslaan. Lucie komt erachter dat Edgar een uitnodiging heeft gestuurd voor een gemaskerd bal in Venetië.  Dit bal is echter niet zomaar een bal, want iedere feestganger wordt door middel van een speciaal geurenmengsel naar een andere tijd getransporteerd. Lukt het Lucie om haar vrienden weer te vinden en Edgar te verslaan?

Aan deze boekenserie ben ik ooit samen met mijn oudste dochter begonnen. We lazen de boeken voordat ze naar bed ging, allebei omstebeurt een bladzijde. Heerlijk. Inmiddels is ze een echte puber en samen in bed lezen is niet meer gewenst, maar wel vindt ze het fijn om beide het boek te lezen en daarna over te praten. Dat hebben we dan ook weer gedaan bij dit nieuwe avontuur. In dit boek blijkt maar weer dat Ruhe een enorme fantasie heeft als het gaat over de mogelijkheden van de geuren. Het verhaal leest lekker weg, is spannend waardoor je als lezer wanneer je eenmaal begonnen bent aan het verhaal graag wilt lezen hoe het verder gaat. Dit gevoel blijft zelfs hangen aan het einde van het boek, ik wil daarom heel graag ook het allerlaatste deel van deze leuke serie, de erfenis van Villa Evie, lezen.

Mini-leesles

Lees hoofstuk 7 (bladzijde 70 – 78) voor. Geef daarna de volgende leesvraag mee: ‘Lucy en haar vrienden laten zich door de geur van elke plaats transporteren naar Venetië’.  Waar zou je jouw hoofdpersoon naartoe laten reizen wanneer dit zou kunnen en waarom?’

Sociaal-emotioneel

Lees bladzijde 36 tot en met 44 voor. Bespreek daarna de volgende vragen:

• Lucy wordt rustig van een aanraking van Mats. Waar wordt jij rustig van?