Recensie: De orde van de Gouden Leeuw

In de orde van de Gouden Leeuw rent Lucy samen met haar moeder over de grachten van Amsterdam. Lucy weet nog niet waarvoor ze op de vlucht is, maar vanaf dit moment zal haar leven veranderen……

Recensie: De orde van de Gouden Leeuw

Lucy is door haar moeder wakker gemaakt. Ze waren op de vlucht, waarvoor wist Lucy niet.  Lucy mag ook niet achterom kijken, maar wanneer ze dit toch doet ziet ze donkere schimmen, alsof ze achtervolgd werden door de duisternis. Wanneer ze even uitrusten in een portiek vertelt moeder dat ze zo moeten opsplitsen en dat Lucy niet achter haar aan mag komen. Moeder vertelt Lucy dat ze naar de geheime grot moet gaan die zich onder een brug bevind. Hier moet ze naar binnen gaan en daarna moet ze ‘het boek der werelden’ openen. Ook krijgt Lucy een verzegelde brief mee die ze moet lezen wanneer ze er is. Moeder vertelt dat in de brief alles staat wat Lucy moet weten.

Tijdens haar vlucht naar de grot raakt Lucy de brief kwijt. Wanneer Lucy het boek opent komt er van alles omhoog en het landschap wat zich daarin beving komt tot leven. Lucy kan het boek instappen en daar begint haar avontuur. Ze komt terecht in het Rijk, een wereld die bedreigd wordt door een schaduwheer. Lucy ontdekt dat ze een bijzondere band heeft met het Rijk. Ze blijkt een Meister te zijn. Zij is de enige die de schaduwheer kan verslaan, door zes onnavolgbare opdrachten uit te voeren. Lucy gaat samen met haar nieuwe vrienden Alfred, Sam en Molstone op pas om het Rijk te redden. Zal dit haar lukken? En wat zal er in de brief gestaan hebben?

• Lees bladzijde 7 en 8 voor. In dit stuk tekst wordt duidelijk dat Lucy en haar moeder zich in Amsterdam bevinden. Vraag de leerlingen of het in hun boek ook duidelijk is waar het verhaal zich afspeelt.
  • Lees bladzijde 46 ‘Lucy zag de school al liggen.’ tot en met bladzijde 48 ‘…van buitenaf zag het gebouw er prima uit, vond Lucy’. voor. De school is onverwacht gesloten.  Gebeurt er in jouw verhaal ook wel eens iets dat een beetje bijzonder is en niet goed te verklaren?

De orde van de Gouden Leeuw is een fantasierijk verhaal dat afkomstig is van Nederlandse bodem. Lucy is een meisje waarin je je snel kunt inleven. Van het ene moment op het andere is ze in een andere wereld, een wereld die ze niet kent. In deze wereld blijkt ze echter een bijzondere missie te moeten uitvoeren. Gelukkig sluit Lucy snel vriendschap met een aantal bewoners van het Rijk. Lucy beleeft spannende avonturen, die de lezer zeker zullen aanspreken. Het boek is naar mijn idee een aanrader voor leerlingen die ook dol zijn op boeken als Nevermoor en Winterhuis Hotel.

Zelf ben ik erg nieuwsgierig naar het vervolg van het verhaal. Aan het einde van het boek heeft Lucy nog niet alle onnavolgbare opdrachten voltooid. Wat zal de volgende opdracht zijn die ze moet voltooien? Ook hoop ik antwoord te krijgen op de vraag wat er toch in de brief van haar moeder gestaan zal hebben.

Titel: De orde van de Gouden Leeuw
Auteur: Dorothée de Rooy
Illustrator: Sophie Pluim