Recensie: Het ruimteboek

Het ruimteboek is een informatief boek dat je meeneemt op een reis door de ruimte langs allemaal prachtige planeten, sterrenstelsels en manen. Een prachtig boek om te gebruiken bij het thema ‘de Ruimte’

Recensie: Het ruimteboek

Het boek

Het boek neemt je mee op een ruimtereis, ver buiten de grenzen van de aarde. De collectie in het boek kan vergeleken worden met een museum, vol met ruimteschatten.  Het boek bevat zeven hoofdstukken die allen een eigen stukje over de ruimte toelichten, zoals het zonnestelsel, de zon, de nachtelijke hemel, de sterren, het sterrenstelsel en het heelal. Bij de gegeven informatie wordt ook een prent afgebeeld van de beschreven planeet.

In de inleiding wordt je als lezer welkom geheten in het ruimtemuseum. Als bezoeker van dit museum krijg je veel informatie over de ruimte, planeten, het heelal en sterrenstelsels.  Zo leert dit boek de lezer wat de gemiddelde temperaturen op de maan zijn ‘s nachts en overdag en hoe sterk het magneetveld van Jupiter is.  Ook kun je leren over het leven van sterren, over sterrenbeelden en sterrenstelsels.  Het boek heeft een groot formaat, waardoor je deze goed kan gebruiken in de klas.

Het boek heeft schitterende platen die de teksten verduidelijken en zorgen voor een beeld bij het verhaal. De verhalen zijn soms nog iets ingewikkeld voor leerlingen uit de middenbouw. Voor leerlingen uit de bovenbouw is het boek echter heel goed te lezen en te gebruiken bij het thema ruimte.  Bij ons op school zal dit boek zeker nog veel gebruikt worden wanneer wij werken over het thema ruimte.

Titel: Het ruimteboek
Auteur: Raman Prinja
Illustraties: Chris Wormell