Recensie: Maffe Meester Daan speelt bananenslagbal

Meester Daan speelt bananenslagbal is een aanrader voor iedereen die ook dol is op de boeken van Mees Kees. Meester Daan geeft les aan groep vijf, maar de lessen zijn soms net wat anders dan anders……

Maffe meester Daan speelt bananenslagbal

Meester Daan geeft les aan een groep vijf van vijfentwintig leerlingen. Hij geeft leerlingen les in heel gewone vakken, alhoewel deze lessen soms wel een beetje speciaal zijn. Zo moeten de kinderen rekenen met bananen, speelt hij slagbal met bananenschillen, verplicht hij spieken en lijkt de leesles meer op verstoppertje. De techniekles is echter pas echt bijzonder. De leerlingen doen dit tijdens een excursie, namelijk klussen in het huis van meester Daan. Er liggen nog genoeg klussen, maar of de leerlingen de meester hier wel mee kunnen helpen…..

Liefhebbers van boeken van Mees Kees zullen ook zeker genieten van meester Daan.  Het boek is geschreven vanuit het gezichtspunt van meester Daan zelf. Meester Daan is een heel gewone meester, die normale lessen soms net een beetje bijzonderder maakt. Samen met meester Jesse is hij dol op de koekjes in de personeelskamer. Zelf heb ik (als intern begeleider) genoten van de iebeejer die in dit boek regelmatig voorbij komt. In (kinder)boeken komt de intern begeleider eigenlijk nooit voor, dus toen ik van een collega hoorde dat in de Meester Daan boeken een intern begeleider zat, wilde ik deze natuurlijk graag lezen. Gelukkig herken ik mijzelf niet echt in dit verhaal, ik hoop mijn collega’s ook niet ;-).

Meester Daan is herkenbaar voor mij als leerkracht, maar ook grappig omdat hij de lessen soms net even wat anders geeft. Zijn ideeën zijn zeker inspirerend voor leerkrachten (behalve dan misschien het klussen en de bananenslagbal) en leerlingen zullen smullen van de humoristische meester en zijn klas. Daardoor is dit boek echt een aanrader om voor te lezen in de middenbouw.

Op de laatste bladzijden van het boek staan bij ieder van de twintig hoofdstukken drie vragen beschreven. Deze vragen gaan over gedrag en passen erg goed bij de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen.

Lees hoofdstuk 7 (bladzijde 44 tot en met 50) voor.  Geef de leerlingen daarna de volgende leesvraag mee:

• Aan het einde van het hoofdstuk kreeg Angele de slappe lach (blij) en was Job wat ongelovig. Welke emoties kom jij tegen in het stukje dat jij leest?

Titel: Maffe meester Daan speelt bananenslagbal