Recensie: Mijn vader woont in het tuinhuis

In het boek mijn vader woont in het tuinhuis vertellen de ouders van Joeri en Lara geheel onverwacht dat zij zullen gaan scheiden.

Joeri, Lara  zijn een tweeling en zitten op zondag gezellig met elkaar te eten. Zoals gewoonlijk heeft vader gezorgd voor een bijzonder toetje. Het lijkt een gewone zondag, tot vader tijdens dit toetje vertelt dat ze zullen gaan scheiden. Lara zit vol met vragen over het waarom van deze scheiding. Joeri is boos.

Vader en moeder hebben afgesproken om het geen vechtscheiding te laten worden, maar dit blijkt niet zo makkelijk te zijn dan gedacht. In het begin woont papa gewoon nog thuis. Papa slaapt in de slaapkamer en mama in de logeerkamer. Wanneer Joeri en Lara op een dag thuiskomen uit school is papa er opeens niet meer. Ook zijn er boeken weg uit de boekenkast en is papa’s stoel verdwenen. Mama vertelt dat papa in ‘het tuinhuis’ is gaan wonen. Joeri en Lara mogen iedere week op zondag een dag op bezoek bij papa. Hoe moet het echter verder met de vakanties, met verjaardagen, met sinterklaas en kerst? Ook blijkt dat papa en mama ruzie hebben en maken over alimentatie, auto’s, fotoboeken en het huis. Ze besluiten samen het heft in eigen handen te nemen.

Het boek mijn vader woont in het tuinhuis gaat over een onderwerp dat veel kinderen doormaken, namelijk de scheiding van hun ouders. Jacques Vriens heeft als ervaringsexpert, zelf ook gescheiden en kind van gescheiden ouders, met dit boek een mooi eerbetoon geschreven aan de kracht die kinderen van gescheiden ouders kunnen hebben. Hij beschrijft in zijn nawoord dat hij het belangrijk vindt dat kinderen voor zichzelf kunnen opkomen, en dat hij hoopt dat dit boek daarbij kan helpen.

Het boek beschrijft de mooie momenten, de moeilijke momenten, de invloed van de omgeving en de gevoelens van kinderen die een scheiding doormaken. Het boek is geschreven vanuit het perspectief van de tweeling. Ieder hoofdstuk heeft in de titel staan vanuit welk perspectief het hoofdstuk is geschreven, die van Lara of Joeri. Het is een aanrader om te lezen voor iedere ouder, leerkracht en leerling. Ik denk dat het leerlingen van gescheiden ouders het gevoel kan geven niet alleen te staan en hen kan stimuleren om ook zelf aan te geven wat hij of zij wil. Voor leerkrachten kan de leerkracht van de tweeling een mooi voorbeeld zijn. Een absolute aanrader!

Begrijpend luisteren

Lees hoofdstuk 5. Lara: ‘De kinderen hebben hier geen zin in.’ Stel daarna de volgende vragen:

• Waarom gaan de ouders van Lara en Joeri scheiden?