Recensie: Vloeiend van groep 2 naar 3

Vloeiend van groep 2 naar 3 is een aanrader wanneer je (in de toekomst) werkt in de onderbouw of wanneer je als team het onderwijs in de onderbouw opnieuw vorm wilt geven door een nieuwe visie te ontwikkelen. Ik vertel graag waarom..

Vloeiend van groep 2 naar 3

Steeds vaker zijn er basisscholen die kiezen voor de combinatie groep 2/3. Voor welke doorstroom ook gekozen wordt, het is belangrijk dat dit een keuze is van het team. De vraag van veel leerkrachten is hoe zij hun aanbod en aanpak doelbewust kunnen inzetten om een optimale doorstroom en ontwikkeling van de leerlingen te bevorderen. Dit boek wil teams ondersteunen bij het ontwikkelen van een passende organisatievorm voor het onderwijs aan jonge leerlingen.

Wat draagt het boek bij

De auteurs hebben hun kennis (met medewerking van veel leerkrachten die werken in de combinatie 2/3 of 1/2/3) verdeeld over tien hoofdstukken.

In groep drie komen leerlingen binnen die allemaal een verschillende tijd gekleuterd hebben. Zij moeten de overstap maken van ontdekkend leren naar een systematische aanpak van de leerstof door gebruikte methodes. In hoofdstuk één worden verschillende argumenten genoemd voor verschillende organisatievormen. Welke organisatievorm ook gekozen wordt, de keuze is een teamverantwoordelijkheid. Hierbij is een duurzame, toekomstgerichte keuze belangrijk die is onderbouwd met deze visie.

Het doel van activiteiten en lessen is dat leerlingen zich ontwikkelen in een doorgaande lijn. De doelen die we kennen van het SLO zijn geen verplichting (ook niet geweest). Deze doelen gaan uit van de referentieniveaus die de overheid heeft opgesteld. Als school moet je deze einddoelen halen, maar de weg daarnaartoe bepaal je zelf.

Een beredeneerd aanbod (inclusief spel!) kun je samenstellen door:

1. Jaarplan opstellen van thema’s
  2. Themaplanning opstellen met doelen
  3. Themaplanning uitwerken
  4. Beredeneerd aanbod uitvoeren, rekening houdend met inbreng leerlingen

Belangrijke onderdelen bij onderwijs, en in het speciaal onderwijs voor jonge leerlingen is klassenmanagement en het monitoren van het ontwikkelen en leren. Het boek geeft diverse tips voor de aanpak van verschillende vakgebieden zoals rekenen, taal en lezen en schrijven.

Dit boek is onmisbaar voor ieder schoolteam dat aan de slag wil om het onderwijs in de onderbouw kritisch onder de loep te nemen en hiertoe mogelijk een nieuwe visie te ontwikkelen. Hierbij is het boek een inspiratiebron bij het ontwikkelen van een visie die recht doet aan de jonge leerling. Het boek leest fijn weg en is geschreven in een makkelijk leesbare taal. Als midden- en bovenbouw leerkracht heb ik niet veel ervaring met het werken in de onderbouw (ik heb ongeveer 1,5 jaar gewerkt in verschillende groepen 3 en een groep 1). Dit boek was voor mij daarom een fijne informatiebron toen ik als IB’er en MT-lid aan mee ging denken bij het ontwikkelen van een (nieuwe?) visie op ons onderwijs aan de onderbouw leerlingen. Daarna hebben diverse andere collega’s het boek gelezen en ook zij geven aan er veel uit gehaald te hebben, een echte aanrader dus!

Titel: Vloeiend van groep 2 naar 3
Ondertitel: Een praktische leidraad voor effectief onderwijs in de onderbouw
Door: Aafke Bouwman en Marije Bakker