Recensie: Werk doelgericht aan niveauverschillen

In de TIB-tool ‘Werk doelgericht aan niveauverschillen’ wordt de werkwijze van  het werken met doelenplanners uitgelegd. Dit boek was voor mij het juiste boek op het juiste moment! Een recensie …..

Werk doelgericht aan niveauverschillen

Het boek

In zeven hoofdstukken geven auteurs aan hoe je op een doelgerichte manier kunt werken aan niveauverschillen binnen je school.

In het eerste hoofdstuk staat het schoolniveau centraal. Omgaan met niveauverschillen vraagt veel vakmanschap van de leerkracht: plannen, effectieve instructie, tijdens instructie zien of doel wel of niet behaald wordt. Daarnaast moet je verlengde en verdiepte instructie kunnen inplannen en geven.
Het lesaanbod on de groep wordt beïnvloed door de volgende twee factoren: schoolambitie én de didactische middenmoot van de groep: bepaald groepsaanbod. Een lesmethode is geschreven voor de gemiddelde school, de gemiddelde groepen de gemiddelde leerling. Auteurs stellen dat je de methode dan ook als leidraad moet gebruiken. Hierbij geven ze diverse tips.

In hoofdstuk twee wordt aangegeven dat het belangrijk is om een schoolvisie te hanteren met betrekking tot het omgaan met niveauverschillen. Een papieren verwerking is altijd convergent opgezet. Volledig digitale verwerking kan adaptief of gepersonaliseerd zijn. Vaak is verwerking adaptief en herhaling/verdieping gepersonaliseerd.

In hoofdstuk drie wordt gesproken over de doelenplanners waarmee je niveauverschillen in beeld kunt brengen. Met deze doelenplanners denk je in doelen, niet in lessen. Ieder blok wordt opnieuw voorbereid
aan de hand van doelen en het niveau van de groep, niet aan de hand van de jaarplanning die de methode uitgeeft. Ook kan een doelenplanner gebruikt worden voor overdracht.

In hoofdstuk vier wordt beschreven hoe je het omgaan met niveauverschillen goed kunt plannen. Hiervoor is het belangrijk dat je de structuur en leerlijn van de methode kent. Wanneer leerlingen ondanks interventies doel nog niet hebben behaald einde van blok noemen auteurs dit een sleepdoel. Dit plan je door naar het volgende blok.

Het vijfde hoofdstuk gaat over het doorplannen van kleine en grote sleepdoelen. Auteurs stellen dat blokevaluaties dienen plaats te vinden op basis van de observaties (doelenplanners) en de bloktoets. De bloktoets is immers een momentopname. De blokevaluatie is in eerste instantie dus niet meer/minder dan wat er nog open staat aan kruisjes. In dit hoofdstuk leggen ze uit hoe je om kunt gaan met doelenplanners.

In het zesde hoofdstuk staat de ondersteuningsstructuur centraal. Er zullen namelijk altijd leerlingen zijn voor wie de kortlopende interventies onvoldoende zijn. Daarom is het belangrijk om op schoolniveau een sterke ondersteuningsstructuur te hanteren die aansluit bij het doelgerichte gedachtengoed.

Het laatste hoofdstuk geeft aan welke visie op goed onderwijs ten grondslag ligt op het doelgericht werken vanuit de schoolambitie en met niveauverschillen. Ze beschrijven hiervoor vijf uitgangspunten.

Mijn mening

Dit boek is een heel praktisch boek met een duidelijke uitwerking van werken met doelenplanners waardoor de leerkracht echt weer eigenaar wordt van het leerproces van de leerlingen. Het is duidelijk dat de auteurs echt nagedacht hebben hoe dit kan, zonder dat het werkdruk oplevert voor leerkrachten. Ik denk na dit boek gelezen te hebben, dat deze werkwijze werkdruk kan verlagen én kan zorgen voor nog beter en effectiever onderwijs. Door te werken vanuit de doelen kan de leerkracht echt kijken naar welke leerlingen verdieping en verrijking over houden én wanneer deze lessen dan gegeven kunnen worden. De methode is niet meer leidend, maar de leerkracht die de methode als leidraad gebruikt.
Ik zie heel veel kansen met deze werkwijze!

Boekgegevens

Titel: Werk doelgericht met niveauverschillen
Serie: TIB tools
Auteur: Marcel Peters & Nicolette Simons
Uitgeverij: Instondo

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.