Recensie: Het kindcentrum: integraal en inclusief?!

In ‘Het kindcentrum: integraal en inclusief?!’ wordt informatie gegeven over hoe te komen tot een inclusief kindcentrum. De informatie wordt gesteund door mooie praktijkvoorbeelden. Een recensie…..

Het kindcentrum: integraal en inclusief?!

Over het boek

In een inclusief onderwijssysteem gaan jongeren met en zonder een extra onderwijs ondersteuning samen naar school. Dit vraagt om een betere verbinding en samenwerking tussen onderwijs en zorg. Een lKC is bij uitstek een omgeving voor inclusie, omdat het er is van 0-12 jaar waarbij veel verschillende professionals in het gebouw zitten. Het is daarom mogelijk om te schakelen met groepen.

De ontwikkeling naar inclusiever onderwijs komt uit de Salamanca -verklaring (1994). Nederland loopt op dit moment achter bij ontwikkelingen naar inclusiever onderwijs. Een internationale omschrijving van inclusief onderwijs is: ‘Het recht van ieder kind op onderwijs in een inclusief onderwijssysteem is onderwijs waar kinderen met én zonder handicap samen leren, werken en spelen’ (Verenigde Naties, General Commitment, nr 4).

België, Duitsland, Zwitserland en Nederland zijn landen die en gescheiden systeem van speciaal onderwijs hanteren.

Een inclusieve pedagogiek gaat uit van diversiteit en wil alle kinderen aanspreken op wat zij kunnen en hoe zij functioneren in de groep. Het IKC is een gemeenschap waarin inclusie wordt beoefend. Inclusie moet je leren en daarmee is het IKC een oefenplaats. Door de omgang met anderen leer je jezelf beter kennen. Er is daarbij zowel aandacht voor de groep als voor het individuele kind. Kinderen leren de mogelijkheden van anderen te zien en waarderen en ook empathie te ontwikkelen. Zij leren samen te werken, initiatief te nemen, zich verantwoordelijk te gedragen, zorgzaak te zijn waar nodig te helpen. Daarmee leren zij ook van betekenis te zijn voor elkaar.

Jeugdhulp biedt een cruciaal onderdeel voor het werken aan inclusie: met gespecialiseerde hulp kunnen kinderen meer in een thuis nabije omgeving naar school of in de kinderopvang blijven. Om inclusie vorm te geven, zal er moeten worden samengewerkt met het samenwerkingsverband, de jeugdhulp, de besturen, de gemeente én de kinderopvang.

Wat draagt het boek bij?

Een boek dat goed leesbaar allerlei facetten van komen tot inclusief onderwijs beschrijft. De auteur heeft aandacht voor verschillende onderdelen die belangrijk zijn om te komen tot een integraal kindcentrum: inclusieve pedagogiek, kinderopvang, jeugdhulp, beleid, ambities en gebouwen. Daarnaast staan er mooie praktijkvoorbeelden in het boek. Een aanrader voor iedereen die aan de slag wil met het vormgeven van inclusiever onderwijs en/of wil toewerken naar een inclusief kindcentrum.

Boekgegevens

Titel: Het kindcentrum: integraal en inclusief?!
Auteur: Frank Studulski
Uitgeverij: SWP

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.