Recensie: De Gorgels en het geheim van de gletsjer

In ‘De Gorgels en het geheim van de Gletsjer’ gaan Melle en Bobba naar de bergen toe. In de Alpen beleven ze een spannend avontuur. Lukt het ze om Belia, de waakgorgel van Limoni te redden?……

In dit derde deel van de Gorgels gaat Melle, samen met zijn ouders en zusje Limoni, op vakantie in de bergen van de Alpen. Vader is een beetje overwerkt en vraagt Melle om een Gorgelvrije vakantie. De waakgorgels van Melle en Limoni, Bobba en Belia zijn echter meegereisd. . Ook zij wilden de bergen erg graag zien. Melle, Limoni en hun ouders logeren bij Katja en haar ouders.

Dan blijkt dat Belia midden in de nacht is verdwenen….  De zoektocht naar Belia brengt Melle en Limoni met behulp van Katja bij een gletsjer. Melle, Limoni, en Bobba  ontdekken dat er in de bergen ook Gorgels wonen, de Berggorgels. Samen met de Berggorgels zoeken Melle, Limoni, Katja en Bobba naar Belia. Ze gaan de strijd aan met de Kotbalgers en moeten zelfs de gletsjer in om in veiligheid te komen. Zullen Melle, Limoni, Katja, Bobba en Belia deze strijd winnen?

In ‘de Gorgels en het geheim van de Gletsjer’ weet Jochem Myjer op een bijna vanzelfsprekende manier fantasie en werkelijkheid met elkaar te combineren. Het boek is geschreven met ontzag voor de bergen en de flora en fauna van de Alpen. Tegelijkertijd krijg je als lezer echt een beeld van de Gorgels, mede door de schitterende tekeningen van Rick de Haas. Hierdoor komt het verhaal echt tot leven, waardoor je bij een volgend bezoek aan de Alpen misschien toch nog even op zoek gaat naar de Berggorgels.

Mooi is dat er in dit boek ook stilgestaan wordt bij een wat overwerkte vader, gevaren van de bergen, gehoorzaamheid en vriendschap. Al deze begrippen worden op een prettige manier in het verhaal uitgewerkt, zonder dat het belerend of vervelend is. Het boek is fijn om voor te lezen en kan al voorgelezen worden vanaf een jaar of 5. Door de humor, spanning en fijne schrijfwijze is het boek goed te lezen, en zullen ook oudere kinderen (en voorlezende ouders)het verhaal zeker kunnen waarderen.

Op bladzijde 82 staat een ontmoeting tussen Bobba en de Berggorgels beschreven. In dit stukje staat hoe de Berggorgel eruit ziet. Aan de hand van dit stukje tekst kunnen leerlingen worden uitgedaagd om hun eigen Gorgel te beschrijven.  Hoe zou deze eruit zien, wat zou hij of zij kunnen? Dit zou zowel een leuke stelopdracht als een tekenopdracht kunnen zijn.

Daarnaast kan dit boek heel mooi voorgelezen worden naast lessen over de Alpen en andere berggebieden. Uitgezocht kan worden hoe gebergten ontstaan.

Boekentips

Titel: De Gorgels en het geheim van de Gletsjer