Recensie: De jongen achter in de klas

In de jongen achter in de klas wordt de lege stoel achter in de klas gevuld door een nieuwe leerling Ahmet. Ahmet praat niet, maar toch wil Alexa graag vrienden met hem worden. Een schitterend boek over vluchten, pesten, vriendschap en familie. Een recensie met lesideeën….

De jongen achter in de klas

Achter in de klas bij Alexa, Tom, Josie en Michael staat een lege stoel. Daar is niets bijzonders mee aan de hand, tot er op een dag een nieuwe leerling de klas in komt. Juf Khan vertelt dat hij Ahmet heet. Ahmet is een beetje raar, want hij praat niet en reageert niet. Alexa, Tom, Josie en Michael willen aardig voor Ahmet zijn en vrienden worden. Ze geven hem daarom snoepjes. Helaas zitten er ook een aantal pestkoppen op school en in de klas. Zij zijn niet echt aardig voor Ahmet.

Na een poosje zit er naast Ahmet een tweede juf, juf Hemsi. De kinderen ontdekken dat Ahmet niet met hen spreekt omdat hij niet uit Engeland komt en nog geen Engels spreekt. Ahmet is een vluchteling. Net voor de herfstvakantie begint vertelt Ahmet met behulp van zelfgemaakte tekeningen dat hij gevlucht is uit Syrië. Hij heeft zijn land moeten ontvluchten voor een echte oorlog, met bommen en geweren. Samen met zijn vader, moeder, zus en kat is heeft hij moeten lopen over bergen en rivieren met alleen zijn rugzak. Hij heeft in een volle oranje boot over de zee gereisd en kwam toen in Griekenland waar hij in tenten moest slapen. Op de tekeningen ziet Alexa dat er steeds minder leden van zijn gezin zijn getekend. Hoe kan dat? Alexa zit vol vragen en wil Ahmet heel graag helpen. Zal dit haar en haar vrienden lukken?

Het boek is geschreven vanuit de ik- persoon. In het begin was mij niet duidelijk of dit een jongen of een meisje was en pas in het laatste hoofdstuk ontdekte ik haar naam, Alexa. In het boek komen verschillende manieren waarop mensen kijken naar vluchtelingen terug. De afkeer die mensen hebben van vluchtelingen, omdat ze alleen maar banen komen inpikken en het dieven zijn, het medeleven en het medelijden.

Samen met Alexa mogen we als lezer steeds een stukje meer ontdekken van het verhaal (en trauma) van Ahmet, een schitterend verhaal dat me heeft laten lachen, huilen en flink aan het denken heeft gezet. Dit boek is een schitterend boek voor leerlingen uit groep 7 en 8 en alle volwassenen die net als ik ook graag een kinderboek lezen. Het verhaal is mooi, zonder te zwaar te worden en laat naast de vluchtelingenproblematiek ook zien hoe een vriendschap wordt opgebouwd en hoe je met elkaar sterker bent dan pestkoppen.

Sociaal-emotioneel

Lees hoofdstuk 9: ‘Het grote gevecht’ voor. De vrienden worden hier gepest door Brendan. Bespreek daarna de volgende punten:

• Hoe zou jij je voelen als iets waarvoor je hard gewerkt hebt en wat je aan een ander wilt geven, wordt afgepakt?