Recensie: De Jongenscode

Jongens hebben over het algemeen andere behoeften in het leren en ontwikkelen dan meisjes. In 2019 zijn hier een aantal boeken over verschenen. Eén van deze boeken is ‘De Jongenscode’ , geschreven door de auteur van Grip op de Groep.

De Jongenscode

Over de auteur

René van Engelen is zelfstandig schoolbegeleider, trainer en interim-directeur. Van Engelen heeft verschillende boeken geschreven. Misschien is zijn naam bekend van ‘Grip op de groep‘ of ‘Bouwen aan je groep‘.  Met dit boek wil van Engelen geen nieuwe mening brengen in de discussie. De auteur wil de lezers handvatten geven om het onderwijs aan jongens én meisjes te verbeteren. Ook wil van Engelen met De Jongenscode inzicht geven in hoe je in bepaalde situaties beter kan handelen. Het boek is bedoeld voor ouders en iedereen die in het primair onderwijs werkt of gaat werken.

Het boek bestaat uit vier hoofdstukken.  In het eerste hoofdstuk wordt uitgelegd wat jongensgedrag is. In het tweede hoofdstuk wordt stilgestaan bij de opvoeding van jongens in onze maatschappij. Hoofdstuk 3 beschrijft het huidige onderwijs tegenover wat jongens nodig hebben. Het laatste hoofdstuk, geeft zestien tips en adviezen om het onderwijs beter aan te laten sluiten aan de behoeften van leerlingen.

Wat draagt het boek bij?

Jongens zijn actie gerichter en hebben een grotere exploratiedrang dan meisjes. Dit is terug te leiden naar het jagersinstinct dat jongens en mannen vroeger moesten hebben. Jongens hebben daarnaast een grotere actiegerichtheid en een grotere bewegingsbehoefte. Daarnaast schiet de heftigheid van de emoties bij jongens in korte tijd omhoog en zijn jongens beter in het inschatten van risico’s en hierop reageren. Dit komt door de invloed van testosteron op het brein.

Jongens leerden altijd veel in vriendengroepen, maar jongens gedrag in groepsverband wordt nu niet echt meer geaccepteerd. De norm in de maatschappij is dat jongens geen grenzen mogen opzoeken en geen kattenkwaad mogen uithalen.  Steeds vaker wordt het natuurlijke jongensgedrag gezien als ADHD en het jongensgedrag wordt dan vaak met medicatie onderdrukt. Een ander probleem voor de jongens in onze huidige maatschappij is het continurooster. Hierdoor gaan leerlingen langer achter elkaar naar school, wat het probleemgedrag onder jongens verergerd. Jongens hebben meer moeite met de concentratie vasthouden en de hersenen gaan op een stop-modus. Jongens hebben hersteltijd nodig om weer wat nieuws te kunnen leren. Deze hersteltijd kan het beste gepaard gaan met bewegingen, zodat de jongen weer dopamine aan kan maken op daarna weer gebruik te kunnen maken van het werkgeheugen. Een ander probleem van de maatschappij is dat deze individualistisch is geworden, terwijl mannen en jongens van nature in groepen optrekken.

In het laatste hoofdstuk zijn per situatie tips uitgewerkt over wat werkt voor jongens. Bij begrenzen bijvoorbeeld kort en duidelijk zijn en geen preken houden. Bij conflicthantering eerst de bron van de agressie weghalen en de testosteron- en adrealinespiegels laten dalen tot onder de aanspreekbaarheidsgrens. Ook werkt voor jongens het gebruik van humor en kinetisch leren (leren door doen) erg goed om hen bij de les te houden.

Het boek heeft een duidelijke visie die goed naar voren komt in het boek. Ik vind het eerste hoofdstuk goed en duidelijk leesbaar.  Zelf vind ik hoofdstuk 2 en 3 door de praktijkvoorbeelden die tussendoor in het paars staan minder fijn leesbaar. Het laatste hoofdstuk is heel praktisch en goed leesbaar. Dit hoofdstuk zou door iedere leerkracht gelezen moeten worden! Leerkrachten kunnen er dan zelf de tips uithalen die voor hen kunnen werken.

Titel: De Jongenscode
Ondertitel: Zo geef je les aan jongens!
Auteur: René van Engelen