Recensie: De reis met de vliegende leunstoel

Wonen in een hotel, voor sommige kinderen is het een droom. Een mooie toneelzaal om in te spelen, voldoende eten in de keuken en altijd andere kinderen om te ontmoeten of om mee te spelen. Eefie, Joost, Nina en Pepijn wonen in hotel de Korenwolf, samen met hun ouders en oma.  Wanneer oma een brief krijgt om op bezoek te gaan bij haar oude liefde Willem bedenken de kinderen een plan om oma van haar vliegangst af te helpen, ze mag op reis met de vliegende leunstoel…….

De reis met de vliegende leunstoel

Dit boek is een onderdeel van de serie ‘de bende van de Korenwolf’. In deze serie zijn meerdere boeken geschreven. De serie gaat over Eefie, Joost, Nina en Pepijn. Zij wonen samen met hun ouders en oma in hotel De Korenwolf. Het hotel is van de ouders van de kinderen.  Zij werken dan ook veel en hard in het hotel. De kinderen noemen zichzelf ook wel ‘De bende van de Korenwolf’ en hebben oma erelid van deze bende gemaakt.

De reis met de vliegende leunstoel is ook goed te lezen als los boek. Zelf heb ik maar twee andere boeken van de serie gelezen en dit was geen probleem om het verhaal te begrijpen.

Eefie en Joost zijn op hun fiets onderweg van school naar hun thuis, hotel de Korenwolf, wanneer Joost wordt ingehaald door een groep wielrenners. Van schrik valt Joost met fiets en al in de struiken. Joost kan gelukkig, al is het wat moeizaam, weer staan. In het hotel aangekomen blijkt dat de groep wielrenners in het hotel logeert de komende dagen. Joost doet dan ook alsof hij zwaargewond is wanneer hij de Korenwolf binnengaat. Hier schrikken de wielrenners toch wel even van, vooral een heel knap meisje Aisha genaamd. Vader wil echter niet dat de kinderen zo’n kabaal maken in het hotel en vraagt hen naar hun eigen kamers te gaan. Hierop gaan de kinderen naar oma, die altijd klaar zit met stroopwafels om te luisteren naar de verhalen van de kinderen.

Terwijl de kinderen bij oma zitten komt vader een brief brengen die zojuist voor oma gekomen is. De brief blijkt van Willem te komen, iemand met wie oma brieven schrijft en op wie oma vroeger verliefd was.  Willem besloot na zijn studie tot dokter in Afrika mensen te willen helpen. Oma mocht van haar ouders niet mee naar Tanzania, daardoor is oma later met opa getrouwd. Willem heeft oma uitgenodigd om bij hem in Tanzania langs te komen. Willem wil zelfs de reis betalen. Oma wil Willem wel graag zien, maar ze durft niet te vliegen. Ze zou het wel willen proberen wanneer Pepijn meegaat. De kinderen bedenken een plan, een toneelstuk om oma te laten ervaren dat vliegen helemaal niet zo eng is. Of dit plan echter gaat lukken…….

Ondertussen is Pepijn als een blok gevallen voor Aisha. Hij gaat samen met haar wielrennen, maar kreeg samen met Aisha een ongeluk. Het been van Pepijn zit in het gips en Pepijn mag er de komende weken niet op steunen. Daarom hebben de ouders van de kinderen een rolstoel voor Pepijn geregeld. Op die manier kan hij zichzelf een beetje redden in het hotel. Pepijn mag echter ook niet vliegen met zijn been, kan oma nu nog wel naar Willem?

Mini leesles

Bij dit boek bedacht in de volgende mini leeslessen:

• Lees het hoofdstuk ‘Fullief’, bladzijde 31 tot en met 36. De kinderen denken dat Pepijn verliefd is en benoemen een paar dingen waaraan ze dit zien. Is in jouw boek ook iemand verliefd? Hoe merk je dat?
  • Lees bladzijde 50 tot en met 53. Het been van Pepijn is gebroken. Is er in jouw boek ook iemand gewond? Hoe komt dat?

De reis met de vliegende leunstoel is een verhaal dat zomaar werkelijk gebeurd zou kunnen zijn. Ouders die hard moeten werken. Een lieve oma die naar haar kleinkinderen luistert en hen een beetje verwend met stroopwafels en lekker drinken. Een gebroken been, vliegangst en het organiseren van een heus toneelstuk. Het boek leest fijn weg en is ook goed voor te lezen. Leuk is om bij dit boek na ieder hoofdstuk (en tussendoor) even te vragen wat de kinderen zouden doen of voelen wanneer hen dit overkomt. Bijvoorbeeld wat voelen zij wanneer hun broer verliefd zou worden op iemand waardoor jij hard gevallen bent. Of wanneer je ontdekt dat je oma vroeger op iemand anders dan opa verliefd is geweest.

Titel: De reis met de vliegende leunstoel
Serie: De bende van de Korenwolf
Auteur: Jacques Vriens