Eerder dit jaar verscheen bij uitgeverij Boom het boek ‘De wereld in kinderboeken’. Als echte kinderboekenfan en lezer wilde ik dit boek natuurlijk lezen. Een recensie over dit boek….
De wereld in kinderboeken
Over het boek
Een informatief en praktisch boek over het inzetten van kinderboeken in het onderwijs. De auteurs willen kinderboeken toegankelijk maken om te gebruiken in de klas voor alle leerkrachten, ook voor diegene die niet graag leest.
Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel geeft algemene informatie over lezen, leesmotivatie en het stimuleren daarvan. Het tweede deel adviseert over recente boeken en oudere parels die je kunt inzetten bij verschillende thema’s voor kleuters tot en met groep 8.
Wat draagt het boek bij
Scrollen op internet of kijken naar series is doorgaans vluchtig: skimmend. Diep lezen: in je opnemen wat je leest. Het gaat deel van je uitmaken: overdenken en je op nieuwe gedachten brengen. Diep lezen leidt tot diep lezen. Diep lezen is basis van kennismaatschappij. Om te kunnen innoveren moet je teksten kunnen doorgronden. Hoe meer je leest, hoe meer kennis je verzamelt en hoe meer nieuwe kennis je brein kan opnemen. Diep lezen leer je door rijke boeken en teksten te lezen.
Het herkennen van letters is het meest technische gedeelte van het leesproces. Het gaat er uiteindelijk om dat je begrijpt wat je leest. Leerlingen die opgroeien in talige gezinnen met een rijke taalbasis (voorlezen, lezen, bibliotheek, museum) pikken dingen veel makkelijker op, omdat ze al een bredere taal-, ervarings- of kennisbasis hebben die ze automatisch inzetten bij lessen leesbegrip of wereldoriëntatie.
Om taal te ontwikkelen heb je interessante thema’s nodig die langer duren en boeken met rijke taal die passen bij deze thema’s.
Voorlezen: kinderen motiveren voor lezen, zorgen voor kennis- en woordenschat- ontwikkeling & taalontwikkeling & culturele ontwikkeling. Als je voorlees over het thema, versterk je de taal, ervarings- en kennisbasis van leerlingen. Samen genieten van verhalen zorgt dat er nieuwe gesprekken komen. Zie voorlezen niet als tussendoortje: maak het effectief: observeer tijdens het voorlezen. Zorg dat tijdens het voorlezen het verhaal centraal staat. Auteurs pleiten in groep 5-8 voor dagelijks 30 minuten voorlezen. Probeer twee hele boeken voor te lezen per themaperiode.
Bootsma & Naaijkens, 2023: kennis is als klittenband: er blijft gemakkelijk nieuwe kennis plannen aan kennis die je al bezit. Auteurs pleiten ervoor dat we kinderboeken vaker inzetten bij onze kennislessen, aangezien boeken eerder zorgen voor taalontwikkeling dan losse teksten. Boeken maken wereld niet alleen rijker, maar brengen ook lessen tot leven.
Mijn mening
Ik vind ‘De wereld in Kinderboeken’ en praktisch boek. Voor mij was het boek niet heel erg vernieuwend, misschien omdat ik hiervoor het boek ‘effectief leesonderwijs’ las. Ik denk echter dat dit boek zeker een goed boek is om te gebruiken op PABO’s en voor niet-lezende leerkrachten. Het eerste deel is heel informatief. Wel vraag ik me af of auteurs door het tweede gedeelte van het boek dit boek niet snel achterhaald maken. Voor nu staan er vele mooie en recente titeltips in het boek, maar over een jaar zullen er weer veel mooie recente boeken bij diverse thema’s bij gekomen zijn. Het is daarom zeker een aanrader om een soort bijgewerkte advieslijst te maken en deze op een website te publiceren, iets wat ik passend vind vanwege de niet geringe prijs voor dit boek.
Boekgegevens
Titel: De wereld in kinderboeken
Auteur: Erna van Koeven, Femke Ganzeman en Herman Verschuren
Uitgeverij: Boom uitgevers