Recensie: Dobble kids

Al eerder beschreef juf-judith het spel Dobble. Dit spel is bedoeld voor leerlingen vanaf 6 jaar. Kinderen vanaf 3,5 kunnen echter ook al Dobble spelen, met een speciale variant voor kinderen: Dobble kids.

Recensie: Dobble kids

Het spel

Dobble kids bestaat uit een handleiding, 30 kaarten en 6 dieren per kaart. Dit zijn 25 kaarten minder dan de ‘gewone’ Dobble en op iedere kaart staan 2 plaatjes minder. Dit maakt het spel makkelijker om te spelen voor jongere kinderen.

De basis manier van spelen is twee kaarten trekken en deze met de afbeelding naar boven op tafel leggen. Je gaat daarna op zoek naar hetzelfde dier op de twee kaarten (zelfde vorm en kleur, maar mogelijk wel een ander formaat). Wanneer je hetzelfde dier hebt gevonden benoem je dit en mag je de twee kaarten hebben. Uiteindelijk gaat het erom wie de meeste kaarten heeft gewonnen. Naast deze ‘basis’ spelwijze zijn er ook diverse minispelletjes die je kunt spelen met het spel Dobble kids. Deze andere manieren van spelen staan duidelijk beschreven in de handleiding die ook in het blikje kaarten zit. Ook bij deze varianten blijft het zoeken naar de overeenkomst echter het allerbelangrijkste.

Vaardigheden die worden geoefend

Met dit spel wordt geoefend aan een groot aantal vaardigheden:

• sociale interactie
  • emotieregulatie
  • volgehouden aandacht
  • respons-inhibitie
  • flexibiliteit

Mijn #kleineboef van 5 vindt het spel Dobble dat ik regelmatig met haar grote zus speel ook erg leuk en doet hier al een aardig potje mee, maar soms was het voor haar best lastig. Deze variant kreeg ze voor haar kinderfeestje (stond ook op haar verlangenlijstje) en het spel speelt makkelijker weg. Voor kleuters is deze variant veel leuker om te spelen. Als volwassene zoek je denk ik na een paar potjes wat meer uitdaging (ik in ieder geval wel ;-)). Ik vind dit spel echter een aanrader voor in de kleuterklas. Met dit spel kun je veel verschillende vaardigheden trainen, daarnaast is het ook geen grote uitgave en past het heel goed bij thema’s als de boerderij of de dierentuin. Dobble Kids, en natuurlijk ook andere spelletjes zijn wat mij betreft een aanvulling in je hoekenwerk!

Spelgegevens

Titel: Dobble kids
Uitgever: AsmOdee