Recensie: Dobble

Het spel Dobble is een spel dat leerlingen laat oefenen met verschillende vaardigheden en ook nog eens niet heel veel tijd kost om te spelen. Een spelletje dat ik standaard in mijn tas heb zitten wanneer ik met mijn dochters ergens ga eten, omdat het heel veel spelplezier brengt. Ik vertel graag waarom ik dit spel een aanrader vind voor iedere groep….

Recensie: Dobble

Het spel

Dobble bestaat uit een blikje, kaarten en een handleiding. Het spel heeft 55 kaarten. Op iedere kaart staan 8 symbolen afgebeeld. Als speler is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar het identieke symbool tussen twee verschillende kaarten. Het is zo dat bij iedere twee kaarten, ongeacht welke twee je pakt,  slechts één symbool hetzelfde is.  Wanneer je dit symbool hebt gevonden benoem je deze overeenkomst en zijn de twee kaarten voor jou.

Naast deze ‘basis’ spelwijze zijn er ook diverse minispelletjes die je kunt spelen met het spel Dobble. Deze andere manieren van spelen staan duidelijk beschreven in de handleiding die ook in het blikje kaarten zit. Ook bij deze varianten blijft het zoeken naar de overeenkomst echter het allerbelangrijkste.

Vaardigheden die worden geoefend

Met dit spel wordt geoefend aan een groot aantal vaardigheden:

• sociale interactie
  • emotieregulatie
  • volgehouden aandacht
  • respons-inhibitie
  • flexibiliteit

Afgelopen zomervakantie heb ik dit spel gekocht als vakantiecadeau voor onderweg. Het spelletje is erg leuk om te spelen, omdat het altijd onvoorspelbaar is. Wanneer je het speelt is het van belang om je goed te concentreren. Soms merk je dat je je vooral focust op een kleur, waardoor je de overeenkomst tussen twee kaarten mist.  Het spelletje duurt niet lang om te spelen, waardoor het een heerlijk spel is om te doen tijdens het wachten (zo zit er standaard een versie van dobble in mijn tas wanneer we naar een restaurant gaan). Ook met een groepje van meerdere leerling is het spel erg leuk. Ik speel dit spel graag tijdens een binnen-pauze (regen….), tijdens een spelletjesmiddag waarin ik werk aan sociale vaardigheden of tijdens de inloop op school. Op die manier worden er direct een heleboel verschillende vaardigheden getraind, zonder dat de leerlingen het idee hebben dat ze al met hun schoolwerk bezig zijn ;-).

Spelgegevens

Titel: Dobble
Uitgever: AsmOdee