Recensie: Een aap op de WC

Een informatieboek vol met verhalen over dieren in een dierentuin. Deze dieren maken iets bijzonders mee, namelijk de Tweede Wereldoorlog. In ‘Een aap op de WC’ volg je als lezer een aantal dieren in de Rotterdamse Diergaarde. Zullen zij deze oorlog overleven?

Recensie: Een aap op de WC

Diergaarde Rotterdam moet gaan verhuizen van de stad Rotterdam. De dierentuin ligt midden in de stad. Voor veel Rotterdammers is de dierentuin de plek om even te ontspannen en tot rust te komen. De dierentuin was 83 jaar oud en verouderd. Van veel dieren waren er maar één of twee. Ze leefden in hokken, die soms zo oud waren dat ze moesten worden gesloopt. Langzamerhand bleven de bezoekers weg. De mensen spraken schande van de diergaarde, met de veel te kleine hokken, geld om dit te veranderen was er echter niet.

De gemeente Rotterdam wilde de grond van de diergaarde graag hebben om de stad verder te laten groeien. De dierentuin zou dan kunnen verhuizen naar de Blijdorp-polder en hier flink wat geld voor krijgen, zodat de dieren allemaal mooie, nieuwe en natuurlijke verblijven zouden kunnen krijgen. Na veel twijfelen werden de plannen gemaakt om de dierentuin te laten verhuizen.  Tijdens de bouw van de nieuwe dierentuin gebeurde echter iets verschrikkelijks, de Tweede Wereldoorlog brak uit. De dierentuin werd extra beveiligd, maar deze beveiliging kon niet op tegen de bommen die uit de lucht kwamen. Uiteindelijk zijn er tijdens deze eerste oorlogsdagen vele dieren gedood. Soms door bommen, soms door Nederlandse militairen om de Nederlanders te beschermen. Tijdens de oorlog moest verder gegaan worden met de bouw van de nieuwe dierentuin Blijdorp. Dit werd dan ook gedaan en in de oorlog is deze nieuwe dierentuin geopend.

In het boek maken we kennis met Marco, Tammo, Black, Sultan, Kali, Hakuna, Matata, Bianca, Agam, Burbi en vele andere dieren.  Als lezer maak je verschillende momenten in het leven van deze dieren mee, allemaal in en direct voor en na de Tweede Wereldoorlog. Hun verhalen zijn opgeschreven tussen de verhalen over de dierentuin door. Zo lees je niet alleen over de dierentuin, maar ook over zijn bewoners.

Ik heb het boek ‘Een aap op de WC‘ met heel veel plezier gelezen samen met mijn #groteboef. Het verhaal geeft voor kinderen een beeld bij de Tweede Wereldoorlog en beschrijft op een duidelijke manier het leven van dieren tijdens deze jaren. Het boek bestaat uit losse verhalen die samen een geheel vormen. Het boek leest plezierig weg. Sommige stukken verhaal zijn het zeker waard om meerdere keren te lezen, omdat er een dubbele boodschap in het verhaal zit. Dit boek is dan ook goed te gebruiken voor lessen Close Reading.

Uiteraard is een boek over de Tweede Wereldoorlog niet alleen maar leuk. In dit boek zijn er dieren die sterven en moeten er dieren worden doodgeschoten. Dit wordt echter niet met details vertelt, waardoor het verhaal niet té heftig wordt voor kinderen. Ik vind het boek echter ook zeker een aanrader voor volwassenen om te lezen. Vele ouders van nu hebben deze oorlog niet meegemaakt. Dit boek neemt je als lezer mee naar een stukje van de oorlog waar je weinig over hoort of leest

Het boek is in 2016 bekroond met een Zilveren Griffel en is genomineerd voor de Woutertje Pieterse Prijs. Beide zijn wat mij betreft helemaal terecht!.

Aardrijkskunde/natuur
  • Ontwerp met de leerlingen een nieuwe dierentuin, Blijdorp 2. Let op de schaal van de verblijven en de grootte van de verblijven. Passen er wel voldoende dieren in dit verblijf?
Geschiedenis/taal
  • Laat de leerlingen zelf een verhaal verzinnen van een dier dat de Tweede Wereldoorlog meemaakt. Wat beleeft dit dier?
  • Lees dit boek voor tijdens het thema Tweede Wereldoorlog.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
  • Lees het verhaal van Kali en Nasor voor (bladzijde 14 tot en met 17). Dit verhaal heeft meerdere lagen, onder andere vriendschap en cultuur. Pluis met de leerlingen dit verhaal eens uit. Wat vinden de leerlingen van de band tussen Kali en Nasor? Wat zou jij doen met Nasor wanneer jij de directeur van de dierentuin was?
  • Laat de leerlingen een tekening maken van één van de dieren uit het boek. Bijvoorbeeld de apen die opgesloten zaten in de WC’s, of de zeeleeuw die in de gracht zwom.
  • Lees bladzijde 14 tot en met 17, ‘Kali’. Kali is een neushoorn die samen met Nasor uit Afrika komt. Kali en Nasor zijn vrienden. Heeft jouw hoofdpersoon een vriend?  Wie is die vriend? Wat vind je van hun vriendschap?
  • Lees bladzijde 37, ‘Twee Pantserkrokodillen’ voor. Deze krokodillen zijn eigenlijk een beetje de bij-personen in dit verhaal. Er staat twee keer iets over ze geschreven, maar ze lijken niet heel belangrijk te zijn. Wie zijn in jouw boek te bij-personen? Waarom vind jij deze personen de bij-personen?

Titel: Een aap op de WC
Ondertitel: een dierentuin in oorlogstijd
Auteur: Joukje Akveld