Recensie: Elvis & Jones

In Elvis & Jones vinden twee kinderen een bijzondere brief. Deze brief is het begin van een speurtocht in het hartje van Amsterdam waarbij ze op een oude misdaad stuiten……..

Elvis & Jones

Het boek is geschreven door Jeroen van Koningsbrugge en zijn vrouw Marie-Claire Witlox. Zij raakten tijdens het voorlezen geïnspireerd om zelf ook een kinderboek te schrijven over twee kinderen in Amsterdam. Dit boek hebben zij geschreven voor kun kinderen, over hun eigen leefomgeving als een soort tijdscapsule over het leven nu. Bij het boek is ook een trailer gemaakt.

Elvis en Jones wonen in een oud huis in Amsterdam. Ze wonen hier samen met hun moeder en vader. Moeder is kunstschilder en vader is rechercheur bij de Amsterdamse politie. Terwijl Elvis op zolder een raam dicht doet, stoot hij een kastje van zijn plek. Achter dit kastje ontdekt hij een gat. De voglende dag, na school, gaat hij samen met zijn zusje op ontdekkingstocht. Ze vinden achter dit gat een vierkant doosje. In dit doosje zit een brief van ene Hannah en Otto. Twee kinderen die in 1967 in hun huis woonden. Zij hebben voor diegenen die dit doosje met de brief zouden vinden een speurtocht uitgezet. Deze speurtocht brengt hen, via een geheim luik in het huis van de buurvrouw, een parkje in de buurt en een sigarenwinkel. Ze stuitten echter ook op een echte oude misdaad.

Het boek ziet er goed verzorgd uit en heeft een leeslint. De binnenkant van de kaft bevat, net als de voorkant, mooie illustraties waar je naar kunt blijven kijken. Ook in het verhaal staan passende illustraties en fijn leesbare teksten. Het verhaal was leuk, maar ik had hogere verwachtingen (waarschijnlijk door de Gorgels van Jochem Meijer) . Van mij had het boek iets spannender mogen zijn. Ook was de ontknoping voor mij iets te simpel. Mijn #groteboef zei: ‘Het verhaal begon spannend, maar eigenlijk was het helemaal niet spannend’.

Het boek leent zich goed om voor te lezen aan leerlingen. Het verhaal is goed te volgen en heeft een schrijfstijl die prettig is wanneer je voorleest. Ik zou dit boek voorlezen bij leerlingen van groep 4 tot en met groep 6. Zelf lezen is denk ik vanaf een jaar of 8 een goed idee.

Sociale vorming
  • Zelf een speurtocht maken voor leerlingen die in de toekomst op deze school zitten (ook leuk om te doen aan het einde van een schooljaar zodat de leerlingen in je nieuwe groep deze speurtocht dan kunnen doen).
Taal
  • Een verhaal schrijven over de eigen stad of het eigen dorp waarin een misdaad wordt opgelost waarin uiteraard allemaal plekken voorkomen die iedere plaatsgenoot herkent.
  • Net als de moeder van Elvis en Jones een portret schilderen.