Recensie: GOTD – Grej of the day – Kennis is cool!

Deze zomer kwam het boek uit bij de in het schooljaar 2018-2019 populair geworden Grej of the day. Ik kocht dit boek en ontving hem in de laatste week van de zomervakantie. Hierbij mijn recensie van GOTD- Grej of the Day – Kennis is Cool!

Recensie GOTD – Grej of the Day

Het principe Grej of the day komt uit Scandinavië en is haar ontwikkelt door leerkracht Michael Hermasson. In het schooljaar 2018-2019 kwam ook in Nederland het fenomeen Grej of the day het onderwijs binnen. Er ontstond een facebookgroep die in een hele korte tijd enorm veel leden kreeg. Binnen deze groep worden dagelijks nieuwe Grej lessen gedeeld. Ook heeft Hermasson vorig schooljaar een aantal lezingen gehouden in Nederland om over Grej of the Day te vertellen.

Het boek bestaat uit vier delen:

• Achtergrond
  • Wat is GOTD?
  • Werken met het GOTD-model
  • 100 GOTD’s, de microlessen

Daarnaast bevat ieder boek een toegangscode voor digitaal materiaal.

Wat draagt het boek bij

Een Grej is letterlijk een ding. Een Grej of the day staat dus voor een ding van de dag. Het principe van deze lessen is dat er een microles is van ongeveer 10 minuten waarin leerlingen op een willekeurige manier informatie krijgen over verschillende onderwerpen. Deze onderwerpen kunnen gaan over personen, gebeurtenissen of plaatsen. Iedere microles begint met een raadsel. Dit raadsel wordt de dag voor de microles gepresenteerd, zodat de leerlingen geprikkeld worden om zelf op zoek te gaan naar het antwoord of over het raadsel te praten met hun familie.

Als leerkracht lees je je dan in over dit onderwerp en de feiten, waarna je een powerpoint maakt met daarin het raadsel, basale feiten (met afbeelding), bijzondere feiten (met afbeelding) en eventuele vragen. Deze powerpoint is kort, maar krachtig met niet teveel dia’s, plaatjes en tekst. De bedoeling is dat leerlingen tijdens deze microles aantekeningen maken en meeschrijven.

Het boek bestaat uit vier verschillende onderdelen. Bladzijde 1 tot en met 18 bestaat uit de achtergrond en de werkwijze. Vanaf bladzijde 19 zijn er 100 microlessen uitgewerkt. Deze microlessen beslaan personen uit Nederland/België, personen uit Europa, personen uit de Wereld, plaatsen in Nederland/België, plaatsen in Europa en plaatsen in de Wereld, gebeurtenissen/overige Nederland/België, gebeurtenissen/overige Europa en Gebeurtenissen/overige Wereld. Je kunt hierbij denken aan onderwerpen als 11 september, Johan Cruijff, Leonardo da Vinci, Hunebedden, Colosseum, Nijntje en Belgische pralines.

Dit boek is een aanrader voor een ieder die praktisch aan de slag wil met GOTD. Het boek biedt heel veel mooie ideeën voor microlessen, die in de digitale omgeving zelfs al uitgewerkt staan. Als iemand die ook dol is op een theoretische onderbouwing, vind ik de 18 bladzijden aan informatie over het principe Grej of the day te mager. Graag had ik hier wat meer over gelezen. Het is immers een principe dat in meerdere landen in Europa met veel enthousiasme wordt toegepast, maar wat is nu de kracht en het effect van deze lessen op leerlingen?

Zelf sta ik niet dagelijks voor de groep. Ik heb een dagelijkse Grej omgedoopt tot een Weetje van de week. Ik heb er hier afgelopen jaar al een aantal van gegeven en in de zomervakantie heb ik er ook weer een aantal gemaakt. Deze lessen komen de komende maanden ook online op mijn website als inspiratie. Ik zag ook dat één van de lessen die ik heb uitgewerkt ook in het boek staat.

Titel: GOTD- Grej of the day – Kennis is cool!
Ondertitel: 100 microlessen stap voor stap
Auteur: Michael Hermasson