Recensie: Explorer Academy – Het Nebula-mysterie

National Geographic heeft inmiddels in 16 landen een nieuwe boekenserie uitgebracht: de Explorer Academy. Ik mocht het eerste boek in deze serie lezen, het Nebula-mysterie. Ik vertel je graag waarom ik ook het volgende deel wil lezen…

De Explorer Academy is een boekenserie, bestaande uit 7 delen die in meerdere landen wordt uitgebracht. Het eerste deel van deze serie heet ‘Het Nebula-mysterie’.  In dit eerste deel gaat Cruz, die samen met zijn vader op Hawaii woont, naar Washington om daar te worden opgeleid aan de Explorer Academy. Het is al jaren een droom van Cruz om hier, samen met zijn beste vriendin Lani, te studeren. Helaas is Lani niet aangenomen.

De tante van Cruz, tante Marisol, geeft ook les aan de Academy. Ook de moeder van Cruz heeft op de Academy gewerkt. Hier is zij ook gestorven. Na haar dood zijn Cruz en zijn vader naar Hawaii verhuisd. Op de academie sluit Cruz al snel vriendschap met zijn kamergenoot Emmet, die een bijzondere bril heeft ontworpen, en Sailor.

De drie vrienden komen met elkaar in een studieteam te zitten en beleven een aantal spannende avonturen tijdens trainingsmissies. Zo moeten Sailor en Cruz samen van een waterval springen in een gesimuleerde reality training en komen ze erachter dat Cruz wordt achtervolgd door een aantal geheimzinnige figuren. Zal dit iets met de dood van de moeder van Cruz te maken hebben?

Het verhaal is een verhaal vol actie en avontuur. Ik vind het geweldig hoe dit boek, op een fictieve wijze aandacht schenkt aan de schitterende natuur van onze planeet. De feiten en fictie worden in het boek regelmatig gemengd. Zo is er bijvoorbeeld de GROT (een zaal waarin gesimuleerde oefeningen en trainingen worden gegeven) lijkt erg onwerkelijk. Tegelijkertijd kan ik me ook zomaar voorstellen dat dergelijke zalen er in de toekomst zeker zullen zijn, gezien de technologische ontwikkelingen die iedere dag gemaakt worden. Tegelijkertijd wordt in de GROT een situatie nagebootst waarbij de explorers zich bevinden in het bioreservaat van de monarchvlinder in El Santuario del Rosario in Mexico. Deze plek bestaat echt en ieder jaar opnieuw overwinteren de monarchvlinders hier.

In het boek beleefd Cruz een groot avontuur. Hij verdrinkt bijna, wordt achtervolgd, beschoten met een laser, opgesloten in een kast met een speciale gifbom en ontdekt meer over de dood van zijn moeder. Als lezer leef je mee met Cruz tijdens al zijn ontdekkingen en avonturen. Daarnaast zijn ook de natuur- en wetenschapselementen in dit boek ontzettend leuk en interessant om te lezen.Het avontuur is nog niet klaar is wanneer het boek is afgelopen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het volgende deel.

Ook de laatste bladzijden van het boek zijn bijzonder. Hierin staan een aantal echte onderzoeken en uitvindingen.  Ook worden er wat echte explorers uit verschillende delen op de wereld aan de lezer voorgesteld.

In het boek zijn regelmatig afbeeldingen te vinden. Sommige daarvan zijn alleen getekend. Sommige bestaan uit een echte foto waar een stuk overheen getekend is. De afbeeldingen passen bij het verhaal. Wel vind ik de bovenkant van de hoofdstukken soms wat rommelig, maar door het mooie verhaal stoorde me dat niet heel erg. Ik wilde gewoon verder lezen.

Het boek is geschikt voor kinderen van 8 tot 13 jaar en zeker aan te raden voor leerlingen met een brede intresse of leerlingen die dol zijn op een spannend verhaal. Op deze website is meer informatie te vinden over de boekenreeks en staat er zelfs een trailer over dit eerste boek.

Aardrijkskunde
  • In het boek worden verschillende plekken op de wereld genoemd. Laat de leerlingen uitzoeken waar deze plekken zijn en of deze plekken echt bestaan. Laat de leerlingen hier een minilesje  (dit is voor mij een les van ongeveer 5 minuten die ondersteund wordt met een aantal afbeeldingen) over geven waarbij duidelijk wordt waar deze plek ligt en wat deze plek bijzonder maakt?

• Lees vanaf de derde alinea op bladzijde 11: “Hij stortte zicht terug in het schuim, legde zijn plank op het water, sprong erop en peddelde weer weg” tot en met bladzijde 12 “De duiker zwom alweer weg” Cruz is hier bang, hij wil niet dood gaan. Is de hoofdpersoon in jouw boek ook bang? Waarvoor?
  • Lees vanaf bladzijde 33, halverwege de bladzijde: “Goed. Bel me als je iets nodig hebt.” tot ‘Dag tante Marisol”.  Cruz is zenuwachtig en heeft ook veel zin in alle dingen de de Academy gaat brengen. Is de hoofdpersoon in jouw boek ook zenuwachtig? Waarom ?

Titel: Explorer Academy – Het Nebula-mysterie
Auteur: Trudi Trueit
Illustraties: Scott Plumbe