Recensie: Gevaarlijk water

Gevaarlijk water is een schitterend kinderboek over de watersnoodramp. Een recensie met lesideeën over deze aanwinst voor iedere schoolbibliotheek.

Gevaarlijk water

Het verhaal

Zaterdag 31 januari 1953 is in eerste instantie een heel gewone zaterdag. Maarten gaat ‘s ochtends gewoon naar school (iets wat toen nog gewoon was). Toen hij thuiskwam zag het huis er iets anders uit. Moeder en zijn zusje verplaatsten meubels naar boven. Zelf moest Maarten zijn vader helpen met het vullen en neerleggen van zandzakken. Maarten besloot ook nog even te gaan kijken (en helpen) bij een vriendinnetje.

Die nacht steekt er een storm op. Het waait wel vaker hard, maar midden in de nacht breken nu ook de dijken door. Maarten, zijn zusje en zijn ouders vluchten naar de zolder van hun huis. Buiten zien ze van alles langsdrijven: meubels, planken en zelfs lichamen van overleden mensen. Ook horen ze de meubels tikken tegen het plafond. Maarten en zijn ouders zitten opgesloten in hun huis en kunnen geen kant meer op. Steeds meer huizen om hen heen verdwijnen. Er komt een bootje langs het huis varen, maar er is niet genoeg plek voor het hele gezin, alleen Maarten mag mee. Hij belooft de boot bij een familielid op te halen en dan terug te komen voor zijn ouders. Zal het Maarten lukken om veilig aan land te komen en zijn ouders te gaan redden?

Mijn mening

Schitterend water zou naar mijn idee in iedere schoolbibliotheek moeten staan. Deze roman over de watersnoodramp laat je de ramp beleven door de ogen van een twaalfjarige jongen. Ik vond het mooi dat er twee visies van de mensen voor die verschrikkelijke nacht zijn beschreven. De visie van de mensen die voorzagen dat het hoog water zou worden, maar ook die van de mensen die dachten dat het allemaal wel mee zou vallen.
Ik had bewondering voor het doorzettingsvermogen van Maarten die, nadat hij zelf is gered, alles op alles zette om zijn familie en anderen te redden. Tijdens zijn reddingspoging heeft Maarten heftige dingen gezien en de schrijfster heeft het niet geschuwd deze ook te beschrijven. Dit maakt dat het boek erg geschikt is als voorleesboek of samenleesboek wanneer in de klas gesproken wordt over de watersnoodramp van 1953. Juist de scenes in het verhaal nodigen uit voor een groepsgesprek over deze indrukwekkende gebeurtenis. Ik kon het boek niet wegleggen en wilde heel graag verder lezen.

Lesideeën

Sociaal-emotioneel

Lees hoofdstuk 3: ‘Hoogwater’ voor. Bespreek daarna één of meer van de volgende vragen:

  • Moet jij je ouders ook wel eens helpen met klusjes?
    • Welke klusjes doe je dan?
    • Doen jouw broertjes of zusjes ook klusjes?
    • Wat vind je ervan om klusjes te doen?
    •  Zijn er bij jullie thuis verschillen tussen de klusjes voor meisjes/vrouwen en jongens/mannen?
  • Vader en moeder zijn bang dat het water gaat stijgen.
    • Ben jij ook wel eens ergens bang voor?
    • Hoe voel je je als je bang bent?
    • Wat doe jij als je bang bent?
    • Wie kunnen jou helpen wanneer je ergens bang voor bent?
Minileesles

Lees hoofdstuk 4: ‘Anders’ voor. Geef daarna één van de volgende leesvragen mee:

  • Maarten woont in een huis in Zeeland met zijn moeder, vader en zus. Waar speelt jouw verhaal zich af?
  • In dit hoofdstuk komt hond Bolle voor. Welke dieren zitten er in jouw boek?
  • Dit hoofstuk heet Anders. Bedenk een titel bij het stuk tekst dat jij gelezen hebt.

Boekgegevens

Titel: Gevaarlijk water
Auteur: Marte Jongbloed
Uitgeverij: Luitingh Slijthof

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.