Recensie: Het grote dierenverhalenboek

Het grote dierenverhalenboek is een onmisbaar boek voor iedere kleuterleerkracht. Met dit boek kun je door spiegelverhalen werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van je leerlingen. In dit blog vertel ik waarom dit boek onmisbaar is en geef ik lesideeën bij deze mooie verhalenbundel.

Recensie: Het grote dierenverhalenboek

Het verhaal

Het grote verhalenboek is een bundel met dertig verhalen die gaan over omgaan met elkaar. In de verhalen komen normen en waarde, sociale vaardigheden en emoties aan bod. De verhalen zijn geschreven in de volgende thema’s:

  • alleen aan jezelf denken
  • bang zijn
  • beloofd is beloofd
  • doorzetten
  • een geheim bewaren
  • eigen schuld, dikke bult
  • excuses aanbieden/ sorry zeggen
  • jaloers zijn
  • jezelf belonen
  • niet tegen je verlies kunnen
  • oneerlijk zijn
  • ontevreden zijn
  • opgeruimd staat netjes
  • opscheppen
  • pesten/plagen
  • rekening houden met anderen
  • ruzie en goedmaken
  • stout zijn
  • taken eerlijk verdelen
  • trots zijn op jezelf
  • verdrietig zijn
  • voor elkaar zorgen
  • voor jezelf of een ander opkomen
  • vriendschap
  • wie een kuil graaft voor een ander

In ieder verhaal spelen dieren de hoofdrol. Aan het begin van ieder verhaal is een korte samenvatting gegeven, zodat je als lezer weet waar het verhaal ongeveer over gaat.

Mijn mening

Juist door de verscheidenheid aan onderwerpen, hoofdpersonen en de handige index achterin het boek, is het boek een aanrader om zowel thuis als op school voor te lezen aan kleuters. Zij zullen zich herkennen in de verhalen en leren direct hoe ze op een goede manier kunnen reageren op elkaar.

Dit boek is eigenlijk een must-have voor iedere kleuterleerkracht. Het boek is waardevol om te gebruiken bij lessen sociale vaardigheden in de groep. De verhalen zijn soort spiegelverhalen. Dit boek maakt het mogelijk om een gebeurtenis na te bespreken, zonder daadwerkelijk over leerlingen te spreken. Er zijn immers dieren die de hoofdrol spelen in het verhaal. Daarnaast kun je het boek echter ook goed gebruiken als preventieve sociale vaardigheden lessen.

Lesideeën

Begrijpend luisteren

Lees het verhaal ‘Het bos opruimen’ bladzijde 15 tot en met 17 voor.  Stel de leerlingen daarna de volgende vragen:

  • Wat willen de dieren gaan doen?
  • Welk dier helpt er niet?
  • Waarom?
  • Wat ziet olifant?
  • Wat is het gevolg van het gedrag van het dier dat niet helpt?
Sociaal-emotionele vorming

Dit gehele boek is een waardevolle aanvulling voor de SEO lessen. Het helpt om dan bij een verhaal de volgende vragen centraal te stellen (en uit te tekenen, zodat het ook visueel is).

  • Wat is het probleem?
  • Welke rol hebben de verschillende hoofdpersonen?
  • Wat is het gevolg?
  • Welke oplossing is er?
  • Wat zou jij hebben gedaan?

Boekgegevens

Titel: Het grote dierenverhalenboek
Ondertitel: Verhalen over vriendschap, goed met elkaar omgaan en andere sociale vaardigheden
Auteur: Marianne Busser en Ron Schröder
Illustrator: Dagmar Stam
Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.