Recensie: Het mooiste geschenk

In het verhaal ‘het mooiste geschenk’ is er ook een vierde koning die de ster aan de hemel zag en op reis ging. Deze koning nam ook een aantal geschenken mee…. Een mooi prentenboek voor alle leeftijden.

Het mooiste geschenk

Artaban woont in het oosten en heeft drie vrienden: Caspar, Melchior en Balthasar. Samen bestuderen ze de sterren. Op een nacht zien ze een bijzondere, heldere en stralende ster aan de hemel staan. Ze wisten door hun studie dat deze ster de geboorte van een bijzondere persoon aan zou kondigen. De mannen besluiten met elkaar op reis te gaan. Artaban verkoopt zijn huis en kocht drie edelstenen: een parel, een robijn en een saffier. Deze steden wil Artaban aan het kind aanbieden. Vlak voordat Artaban op de plek was waar hij zijn vrienden zou ontmoeten zag Artaban een man op de weg liggen. Artaban geeft de man te drinken. De man vertelde Artaban dat het kindje niet in Jeruzalem geboren zal worden, maar in Bethlehem. Artaban vervolgde zijn reis na de man nog wat extra drinken te hebben gegeven.

Bij de ontmoetingplek bleek echter dat zijn vrienden al weg waren, wel hadden zij een brief voor hem achtergelaten. Artaban vervolgt alleen zijn reis. In babylon verruilde hij zijn saffier en zijn paard voor een karavaan kamelen, waarna hij de woestijn in trok.  Hij reisde naar Bethlehem, waar de ster inderdaad boven het dorp stond. Zijn vrienden en ook de baby die Artaban wilde zien bleken echter al verdwenen te zijn. Wel vond Artaban een andere vrouw met een kleine baby in haar hand. Terwijl Artaban met haar in gesprek was hoorden ze op straat geschreeuw en gejammer. Vrouwen riepen dat de soldaten van Herodes hun kinderen doden.  Terwijl de vrouw wegkruipt gaat Artaban naar de deur. Hij vertelt de soldaat dat hij alleen is en biedt hem zijn robijn aan, wanneer de soldaat hem verder niet stoort. Zo redt Artaban het leven van deze kleine baby.

Artaban vervolgt zijn reis op zoek naar het bijzondere kind. Jaren gingen voorbij, zou Artaban het kind ooit nog vinden?

Het verhaal van het mooiste geschenk is een mooi en tijdloos verhaal over zorgen voor je naasten. Artaban heeft drie geschenken die hij graag wil geve aan het bijzondere kind, maar hij zal al deze geschenken nodig hebben tijdens zijn reis. De prenten in het boek zijn schitterend en ondersteunen het verhaal. Het verhaal speelt zich af tijdens de geboorte van Jezus en de gebeurtenissen die daarna volgen, zoals de angst van Herodes voor het koningskind waardoor hij een massamoord rechtvaardigde en uiteindelijk de dood van Jezus.

Verwerking

Het verhaal kan dienen als een extra verhaal naast het bekende verhaal van de geboorte van Jezus. Ook kan het een mooie inspiratiebron zijn voor een kerstviering in de groep. Het verhaal is mooi voor alle leeftijden. Voor jongere kinderen zou ik het verhaal in stukken vertellen. Oudere kinderen zien denk ik heel goed de verbanden naar het kerstverhaal en de kruisiging van Jezus. Het is mooi om hier ook bij stil te staan. Kunnen de kinderen begrijpen waarom Artaban deze keuze maakte en bleef zoeken naar dit bijzondere kind?

Andere leuke ideeën voor kerst zijn te vinden op de verzamelpagina kerst op deze website.

Titel:  Het mooiste geschenk
Ondertitel: Het verhaal van de vierde koning