Recensie: Het verhaal van de reuzenschildpad

Een prentenboek dat de evolutietheorie van Darwin uitlegt en ook aandacht besteed aan een aantal misvattingen rondom deze theorie. Dat is het boek ‘Het verhaal van de reuzenschildpad’

Waarom is een reuzenschildpad zo groot, bestaan er pony’s met strepen en hebben mensen een staartbotje?  De antwoorden vind je in deze prachtig geïllustreerde hervertelling van Charles Darwins beroemde Over het ontstaan van soorten. In dit kleurrijke non-fictieboek wordt de evolutietheorie op een toegankelijke manier uitgelegd aan kinderen (en volwassenen). Maak kennis met de revolutionaire theorie en ontdek hoe die onze kijk op de wereld veranderde.

De aarde zag er vroeger anders uit. Vanaf het begin van het leven veranderen kleine organismen, dit wordt evolutie genoemd. Men dacht eerst dat de gehele wereld op hetzelfde moment was geschapen. Een aantal wetenschappers zoals Georges- Louis Leclerc de Buffon en Jean-Baptiste Lamarck gingen hier tegenin. Darwin was ook zo’n wetenschapper die de hele wereld rondreisde en zo ontdekte hij dat er soorten groepen levende dingen zijn die er hetzelfde uitzien, maar toch niet precies gelijk zijn. De dieren lijken te zijn aangepast aan om leefomstandigheden. Ook zijn er dieren die getemd zijn en leven bij de mensen, die er anders uitzien dan hun voorouders. De meeste verschillen die de dieren hebben zijn er om de dieren te kunnen laten overleven, zoals schudkleuren, variaties in snavels (aangepast aan de voeding). Op deze manier ontstonden er volgens Darwin nieuwe diersoorten.

Darwin schreef al deze kennis op in een boek waar hij twintig jaar lang aan heeft gewerkt. Met deze theorie legde Darwin uit dat veel levende organismen zijn geëvalueerd. Hiermee kon hij echter niet uitleggen waar het allereerste leven vandaan kwam. Het boek beschrijft, door middel van prenten, de theorie van Darwin. Op de laatste bladzijden wordt ook uitgelegd welke misvattingen er zijn rondom de evolutietheorie.

Het prentenboek bevat mooie, duidelijke platen die de tekst ondersteunen. In het boek wordt, vol respect naar de wetenschap, de theorie van Darwin uitgelegd. Fijn aan het boek vind ik dat er ook aandacht is voor de misvattingen rondom de evolutietheorie. Ook wordt er aandacht besteed aan een aantal punten die niet helemaal kloppen. Dit maakt het boek dan ook een aanrader voor een ieder die aandacht besteed aan de evolutietheorie. Als christen denk ik dat het boek ook zeker te gebruiken is op een christelijke basisschool, juist omdat het boek ook aandacht besteed aan de misvattingen en dingen die niet helemaal kloppen.

Het boek is goed in te zetten vanaf groep 5 en ik denk dat ook leerlingen uit groep 8 het geen straf vinden om dit boek te lezen. Vanwege het taalgebruik is het boek minder geschikt voor lagere groepen.

Lesidee

In het verhaal van de reuzenschildpad worden de gradaties van het dierenrijk, zoals gewervelden, ongewervelden en zoogdieren beschreven. Darwin maakte als een van de eersten onderscheid tussen diverse diersoorten. Het is erg leuk om op basis van de vertakking die in dit boek staat met de leerlingen te spreken over de verschillende gradaties en dit te laten uitwerken, bijvoorbeeld ieder groepje een eigen gradatie. Op die manier is het boek een mooie introductie voor een biologieproject over het dierenrijk.

Ook is het boek goed te gebruiken tijdens lessen over wetenschap.

Titel: Het verhaal van de reuzenschildpad
Ondertitel: De evolutietheorie van Darwin opnieuw verteld