Recensie: Lesson Study

Een begrip dat in opkomst is in onderwijsland is Lesson Study. Ik was nieuwsgierig naar wat Lesson Study nu precies inhoud en heb daarom bij uitgeverij Garant een recensie exemplaar aangevraagd van het boek ‘Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs’.

Recensie: Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs

Het boek bestaat uit 6 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk staat beschreven wat Lesson Study precies is. Hoofdstuk twee beschrijft waar Lesson Study vandaan komt. In het derde hoofdstuk worden handvatten geboden om Lesson Study toe te passen in de onderwijspraktijk en worden de diverse fasen van Lesson Study besproken. Het vierde hoofdstuk staat stil bij het begeleiden van Lesson Study. Teams kunnen die zelfstandig uitvoeren, maar auteurs geven aan dat een Lesson Study begeleider een meerwaarde kan bieden.  In het vijfde hoofdstuk staat stil bij het toepassen van Lesson Study en in het zesde hoofdstuk wordt stil gestaan bij het duurzaam invoeren en borgen van Lesson Study.

Het doel van de auteurs is om Lesson Study te beschrijven, met de kenmerkende elementen en het proces dat hierbij hoort. Hiermee willen de auteurs handvatten geven aan teams om Lesson Study uit te voeren.

De doelgroep voor dit boek zijn docenten die samen met collega’s hun onderwijs willen verbeteren.

Inhoud

Lesson Study is een professionaliseringsbenadering waarbij een team leerkrachten op een systematische manier de eigen lespraktijk bestudeert. De focus ligt hierbij op het leren van de leerlingen. Kenmerken van Lesson Study zijn:

• focus op het leren van leerlingen bij het samen ontwikkelen van de onderzoeksles.
  • live observeren en nabespreken van de les

Bij Lesson Study is de leerkracht eigenaar van de problemen waar ze alleen of gezamenlijk mee te maken hebben in de dagelijkse onderwijspraktijk. Met behulp van Lesson Study kunnen leerkrachten onderzoeken hoe onderwijsvernieuwing ook daadwerkelijk kan slagen door concepten en principes te begrijpen die ten grondslag liggen voor de nieuwe onderwijsvorm en te reflecteren op wat wordt gedaan.

Op dit moment is Lesson Study één van de snelst groeiende professionaliseringsstrategieën. Oorspronkelijk komt Lesson Study uit Japan, waar het met name wordt toegepast binnen het wiskundeonderwijs. Hier zijn er kleine, samenwerkende teams, die samen een les tot in detail en met een duidelijk doel ontwerpen. Daarna wordt de les gegeven waarbij de andere deelnemers toekijken, nabesproken, bijgesteld en opnieuw gegeven.  In Amerika is Lesson Study doorontwikkeld tot de Lesson Study methodiek zoals beschreven staat in dit boek.

Wat draagt het boek bij?

Het boek geeft op een duidelijke manier uitleg over wat Lesson Study is, waar het vandaan komt en hoe je Lesson Study in kunt voeren binnen je schoolteam. Ik vind de manier van werken van Lesson Study erg goed doordacht en ik denk dat, wanneer een onderwijsvernieuwing op deze manier wordt geïmplementeerd binnen een school, een onderwijsvernieuwing hierdoor gedegen wordt ingevoerd. Ik lees echter ook duidelijk terug dat een dergelijk proces veel tijd kost. Samenwerken en je kwetsbaar durven opstellen bij het werken volgens Lesson Study zijn belangrijke vaardigheden. Gezamenlijk wordt er een les voorbereid en deze wordt door de deelnemers bekeken, geanalyseerd en geëvalueerd.  Dit is het meest eenvoudig te realiseren binnen een school waar parralelgroepen zijn. Daarnaast is het mogelijk om een dergelijke werkwijze binnen een stichting in te voeren.

Het boek is duidelijk en helder geschreven. Soms is het boek iets meer gericht op het voortgezet onderwijs, maar naar mijn idee is dit goed te vertalen naar het basisonderwijs. De werkwijze en manier van invoering is duidelijk. Zelf ben ik nog een beetje aan het stoeien met de invoering. Ik zie de waarde van Lesson Study in. Er zal wel tijd gemaakt moeten worden en het moet mogelijk zijn om leerkrachten soms uit te roosteren zodat ze een les bij elkaar kunnen observeren. Zelf denk ik dat het qua uitvoering daardoor praktischer is om het in eerste instantie binnen een school toe te passen. Ik zie dit binnen onze school bijvoorbeeld goed toepasbaar zijn bij begrijpend leesonderwijs.

Titel: Lesson Study: een praktische gids voor het onderwijs
Auteurs: Siebrich de Vries, Nellie Verhoef & Sui Lin Goei
Uitgeverij: Garant