Recensie: Machi Koro

Een spel waarmee je een eigen stad mag bouwen. Erg leuk, vooral omdat je tegelijkertijd ook nog executieve vaardigheden zoals concentratie, flexibiliteit, impulsbeheersing, prioriteiten stellen, emotieregulatie en doelgericht gedrag traint….

Recensie: Machi Koro

Het spel

Machi Koro is een spel dat zijn oorsprong vind in Japan. Alle spelers zijn burgemeester van hun eigen stad en het doel is deze te laten uitgroeien tot de grootste stad.

Wanneer je aan de beurt bent gooi de de dobbelstenen. De waarde van de dobbelstenen bepaald welk gebouw geactiveerd wordt. Zo zorgt het dobbelen van een 1 ervoor dat het graanveld wordt geactiveerd. Hierbij krijgt iedere speler, ongeacht wiens beurt het is één munt. Er zijn echter ook gebouwen waarbij alleen jij geld verdiend met een worp of waarmee je munten van andere spelers afpakt.

Met het geld dat je verdiend koop je weer nieuwe gebouwen.  Je wint het spel wanneer je als eerste vier grote bezienswaardigheden hebt gebouwd, namelijk een treinstation, een winkelcentrum, een pretpark en een radiostation.

Vaardigheden die worden geoefend

Met dit spel wordt geoefend aan een groot aantal vaardigheden:

  • Respons-inhibitie: nadenken voordat je iets doet.
  • Emotieregulatie
  • Volgehouden aandacht
  • Planning/prioritering.
  • Doelgericht gedrag.
  • Flexibiliteit: flexibel omgaan met veranderingen en tegenslag.
  • Metacognitie: een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien en te evalueren

Mijn mening

Mijn dochter van 8 jaar heeft dit spel afgelopen zomervakantie gekregen. Ze speelt dit spel erg graag en heeft inmiddels een eigen tactiek ontwikkelt in de volgorde van het bouwen van gebouwen. Erg leuk om te zien. Tactiek, maar zeker ook geluk zijn bij dit spelletje zeer belangrijk. Je moet namelijk proberen zo snel mogelijk bij alle getallen van de dobbelsteen een gebouw te hebben, zodat je bij bijna iedere worp die je zelf doet geld kunt verdienen. Ook kun je combinaties van gebouwen neerleggen, zodat je sneller geld verdiend. Hierdoor blijft het spel leuk en afwisselend om te spelen, vooral omdat je altijd afhankelijk blijft van de worp van de dobbelsteen.

Van het spel zijn ook diverse uitbreidingen te koop.

Spelgegevens

Uitgever: White Goblin Games
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Speelduur: ongeveer 35 minuten

One thought on “Recensie: Machi Koro

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.