Recensie: Ralph Breaks the Internet

Het internet is een fenomeen waarmee de kinderen van tegenwoordig opgroeien en waar ze eigenlijk niet meer zonder kunnen. Tegelijkertijd is het iets wat eigenlijk niet te visualiseren is. Toch heeft Disney dit in hun nieuwste animatiefilm ‘Raph Breaks the Internet’ gedaan……

Recensie: Ralph Breaks the Internet.

In het eerste deel, Wreck it Ralph heeft Vanellope vriendschap gesloten met Ralph. Beide zijn ze figuren uit arcadespelletjes. Overdag spelen ze mee in het spel, en na sluitingstijd leven ze verder in de stekkerdoos. In deze nieuwe film beginnen we in de stekkerdoos voor sluitingstijd. Vanellope beklaagd zich tegen Ralph over het gebrek aan variatie in haar racespel. Ralph wil zijn vriendinnetje graag helpen en ontwerpt in haar spel een nieuwe route. Hierdoor breekt echter het stuur van het arcadespel af. De eigenaar van de arcade, Litwak,  vindt de prijs van een nieuw stuur te hoog en wil het spel bij het grof vuil zetten.  Hierop besluiten Ralph en Vanellope de arcade te verlaten en samen het pas aangesloten Internet te betreden, op zoek naar het racestuur voor de game. Ze betreden de wereld van Facebook, Twitter, BuzzzTube, internetgames als Slaughter Race en reclames. Samen vinden ze het stuur, maar om het te kopen moeten ze geld verdienen op het Internet. Daarnaast ontdekt Vanellope dat ze het steeds meer naar haar zin gaat krijgen in de internetgame Slaughter Race. Hoe gaat het verder met de vriendschap van Ralph en Vanellope?

De boodschap

In de film zitten een aantal mooie boodschappen verwerkt. Zo is de vriendschap tussen Vannelope en Ralph erg goed uitgewerkt. Zij zijn vrienden en hebben veel voor elkaar over, maar je kunt ook teveel aan elkaar hangen. Gelukkig leren Ralph en Vannelope dat echte vriendschap alles kan overwinnen.

Daarnaast vind ik dat Disney goed haar best heeft gedaan om niet alleen de mooie facetten van het internet, maar ook de gevaren duidelijk te maken. De louche figuren van reclame (die ook op deze website staan, zodat ook ik wat geld kan verdienen), de tijdelijkheid van een hype. De film biedt mooie aanknopingspunten om over door te praten met een groep kinderen.

Doelgroep

De film heeft een leeftijdsindicatie van 6 jaar en ouder. Zelf zou ik de film laten zien vanaf een jaar of 8, omdat dan de boodschappen beter uit de verf komen.

Trailer