Recensie: Technisch lezen in een doorlopende lijn

Technisch lezen in een doorlopende lijn is een praktisch leesbaar boek dat een must-read is voor iedere leerkracht. Technisch kunnen lezen is een belangrijke vaardigheid, maar het gaat niet zo goed met het lezen in Nederland. Met dit boek kun je je als leerkracht een stuk zekerder noemen in het onderwijzen van technisch lezen.

Recensie: Technisch lezen in een doorlopende lijn

Over de auteur en het boek

Marita Eskes is onderwijsadviseur bij Expertis Onderwijsadviseurs. Ze geeft trainingen rondom EDI en is gespecialiseerd in taal/ leesonderwijs. Eskes heeft acht jaar gewerkt in het basisonderwijs, waarvan 7 jaar in groep 3. Ze heeft ene passie voor leerlingen leren lezen.

Wat draagt het boek bij?

Eskes heeft dit boek geschreven voor iedereen die technisch lezen effectief vorm wil geven.  Goed onderwijs is preventief en bestaat uit een effectieve instructie en goede interventies, zo ook bij technisch leesonderwijs.  Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat wachten tot het leesonderwijs vanzelf op gang komt geen zin heeft. Het is belangrijk om een intensief aanbod te realiseren. Een goede leesstart begint al bij de kleuters. Om kansenongelijkheid te voorkomen is het belangrijk om een taalrijke schoolomgeving te bieden. Ook is een schoolbrede visie op leesonderwijs van belang waarbij er samen wordt gewerkt aan een doorgaande lijn waar preventie deel van uitmaakt.

De methode is bij het leren lezen een hulpmiddel, maar de kracht ligt in hoe de leerkracht ermee omgaat. De auteur geeft de lezer diverse tips om te zorgen voor een goede instructie.

Hoofdstuk vier tot en met hoofdstuk zeven besteden aandacht aan specifieke aandachtspunten voor verschillende groepen. Zo is er één hoofdstuk voor onderwijs aan kleuters, één hoofdstuk voor onderwijs aan groep drie en één hoofdstuk voor groep vier tot en met zes en één hoofdstuk voor onderwijs aan groep zeven en acht. Ieder hoofdstuk benoemd de belangrijkste aspecten voor het leesonderwijs in de betreffende groep.  Ook worden er tips gegeven rondom interventies en aandachtpunten.

In de laatste twee hoofstukken is er aandacht voor de belangrijke rol van de onderwijskundig leider en leesmotivatie en leesbevordering. Auteur geeft tip om te werken aan de intrinsieke leesmotivatie van leerlingen.

Mijn mening

Technisch lezen in een doorlopende lijn is een fijn en praktisch leesbaar boek dat handvatten biedt om het technisch lezen op je school te versterken. Het geeft tips op het gebied van instructie, preventie en interventie. Natuurlijk is het eigenlijk goed om het hele boek te lezen, maar wanneer je deze mogelijkheid niet hebt, lees dan in ieder geval hoofdstuk 1 tot en met 3, het hoofdstuk van jouw groep en hoofdstuk 9.

Dit boek helpt mij om kritisch te kijken naar het leesonderwijs naar onze school en inmiddels heb ik het boek ook al aan collega’s aangeraden en uitgeleend om zo gezamenlijk het leesonderwijs op school te versterken.

Boekgegevens

Titel: Technisch lezen in een doorlopende lijn
Ondertitel: Een praktisch handboek voor de basisschool
Auteur: Marita Eskes
Uitgeverij: Pica

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.