Recensie: EDI 2.0

Dit jaar kwam EDI 2.0 uit, een bijgewerkte versie van het eerste boek over een wetenschappelijk onderbouwd instructiemodel. Ik vertel je in deze recensie graag waarom dit boek een must-read is voor iedere leerkracht.

EDI 2.0

Over de auteur en het boek

Na het succesvolle boek EDI was het na vijf jaar tijd voor een bijgewerkte editie. In de loop der jaren zijn er vragen gekomen, die auteurs hebben geprobeerd te beantwoorden in EDI 2.0. Het boek is opgedragen aan mensen die in het onderwijs dagelijks hard werken om leerlingen succeservaringen te bieden, in het bijzonder hun zorgleerlingen. Schmeier noemt het bieden van onderwijskansen de belangrijkste taak.

Het boek bestaat uit 17 hoofdstukken, verdeeld over vier thema’s: algemeen, technieken, lesfasen en extra. Daarnaast bestaat het boek uit bijlagen en een uitgebreide literatuurlijst. EDI is een degelijke aanpak die in de wetenschap en de dagelijkse lespraktijk succesvol wordt beschreven en toegepast.

Wat draagt het boek bij?

Met toetsen kun je kwaliteit meten, maar kun je niet de prestaties verbeteren. Leerprestaties kun je verbeteren door kwalitatief goede lessen. In dit boek worden bewezen effectieve technieken besproken in een eenvoudig instructiemodel dat Expliciete Directe Instructie (EDI) is genoemd. EDI zet de leerkracht weer centraal. Hij of zij biedt instructie, het hart van effectief onderwijs. Dit omdat de meeste leerlingen de leerkracht en instructie nodig hebben om tot leren te komen.

In een EDI les heeft de leerkracht hoge verwachtingen van alle leerlingen. Doelen worden niet verlaagd. Uit onderzoek blijkt dat EDI werkt bij alle schoolvakken.

Een EDI les verloopt volgens een aantal vaste lesonderdelen

1. Activeren van voorkennis
  2. Lesdoel
  3. Instructie van het concept
  4. Instructie van de vaardigheid
  5. Begeleide inoefening
  6. Kleine lesafsluiting
  7. Zelfstandige verwerking
  8. Verlengde instructie
  9. Grote lesafsluiting

Voordat de leerlingen zelfstandig de lesstof gaan verwerken moet 80% van de leerlingen de leerstof beheersen. De overige 20% krijgt verlengde instructie.

EDI werkt ook goed bij kleuters. Bij kleuters wordt aanbevolen om 2 a 3 keer per dag een instructiekring te organiseren en het lesdoel en de hierboven genoemde lesfasen uit te smeren over meerdere dagen.

Bij EDI is het belangrijk dat de leerlingen betrokken zijn bij de les. Zij krijgen veel verschillende opdrachten om deze betrokkenheid te vergroten zoals overleg met schoudermaatjes, gebruik van wisbordjes, beurtenstokjes, controle van begrip vragen en een aandachtssignaal. Alle fasen van het lesmodel worden hoofdstuk voor hoofdstuk uitgewerkt. Daarnaast is er aandacht voor het geven van feedback, het stellen van goede controle van begrip vragen, de kracht van herhaling en dual coding.De laatste hoofdstukken onderstrepen de wetenschappelijke onderbouwing van EDI, EDI bij kleuters, voorbeeldlessen en beschrijven de implementatiewijze van twee andere basisscholen.

In 2016 verscheen op deze website de recensie van EDI 1.0. Ook toen gaf ik al aan dat door het EDI model mijn lessen echt verbeterden. De lesvoorbereiding vond en vind ik nog steeds veel tijd kosten. Ik vermoed dat dit beter gaat wanneer je meerdere jaren achter elkaar dezelfde groep en lessen draait. Ik heb echter wat wisselingen gehad de afgelopen jaren. Wel heb ik gemerkt dat het lesvoorbereidingsformulier wat minder groot is geworden en wordt er gesproken over een lesvoorbereiding van 1 A4tje. Dat vind ik een grote verbetering! Ook het hoofdstuk EDI bij kleuters is een welkome aanvulling, omdat hier veel discussie over was.

Nog steeds denk ik dat spelen en leren in sommige situaties hand in hand gaat. Het is belangrijk een balans te zoeken tussen goede instructie en af en toe een verwerking naar eigen keuze. Zo werken wij op school met de methode ‘vierkeerwijzer’ bij wereldoriëntatie. Hierbij geven wij wekelijks één leerkrachtles waarin we de belangrijkste leerstof aanbieden. Ook zijn er twee keuzelessen, waarin leerlingen onderdelen van dit thema verwerken volgens de opdracht die zij kiezen. De leerkrachtlessen worden gegeven via directe instructie, waarbij er ook regelmatig leerstof uit eerdere lessen en jaren wordt teruggevraagd. Hiermee wil ik onderstrepen dat het één (directe instructie) het ander (ontdekkend leren) niet in de weg hoeft te staan,. Het kan elkaar juist versterken in vakgebieden als wereldoriëntatie. Ik ben er echter wel van overtuigd dat de basisvakken rekenen, spelling, technisch lezen, begrijpend lezen en taal wel onderwezen dienen te worden middels (Expliciete) Directe Instructie.

Dit boek is een must-read voor iedere leerkracht, ik vind het verplichte vakantieliteratuur. Het is beschreven op een fijne manier, biedt mooie korte voorbeelden die de stof ten goede komen en niet afleiden.

Titel: EDI 2.0
Ondertitel: Tips en technieken voor een goede les
Auteur: John Hollingsworth & Silvia Ybarra