Een boek met mooi taalgebruik over een jongen die een donorhart krijgt en daarna zijn donor ‘ziet’. Een recensie met lesideeën….
Tikker
Het verhaal
Elias is 13 jaar en heeft een hartziekte. Hij wacht al langere tijd op een donorhart. Wanneer Boyd door een skateboardongeluk overlijd, keijft Elias het hart van Boyd.
Na de operatie ziet Elias een vreemde jongen naast zijn bed staan. Een jongen die niemand anders ziet. Is dit een bijwerking van de operatie?
De avontuurlijke Boyd ‘zit vast’ aan Elias en moet leren het rustiger aan te doen, terwijl Elias minder vang moet leren zijn en ‘echt moet gaan leven’. Kunnen de twee jongens dit elkaar leren?
Mijn mening
Dit boek geeft aandacht aan een aantal hele mooie onderwerpen zoals chronische ziekten, donorschap, angst en rouw. Een schitterend boek om in de bovenbouw samen met leerlingen te lezen. De teksten zijn heel rijk vol met mooie zinnen en woorden. Er zijn enorm veel schitterende aanknopingspunten om hele gesprekken over te voeren. Het stukje van het zien van de donor is iets dat niet iedereen op prijs zal stellen, dus goed om je daar bewust van te zijn.
Lesideeën
Sociaal-emotioneel
Lees bladzijde 22 en 23 ‘Elias’ voor. Bespreek daarna één of meer van de onderstaande vragen:
- Elias wordt wakker na een ingrijpende operatie.
○ Hoe denk je dat Elias zich voelt?
○ Elias verwachtte zijn vader en moeder te zien naast het bed. Wie zijn er voor jou wanneer je ziek bent?
○ Wat denk je dat er door Elias heen gaat wanneer hij een vreemde jongen in zijn kamer ziet?
○ Wat zou jij doen wanneer je een vreemde jongen in je kamer ziet?
Minileesles
Lees bladzijde 35 ‘Boyd’ voor. Geef daarna één van de volgende leesvragen mee:
- Dit verhaal speelt zich af in het ziekenhuis. Waar speelt jouw verhaal zich af?
- In dit verhaal wordt de inrichting van het ziekenhuis omschreven. Probeer jij eens een omschrijving te maken van een ruimte uit jouw boek.
Boekgegevens
Titel: Tikker
Auteur: Brenda Heijnis
Uitgeverij: Hoogland en van Klaveren
