Recensie: Verkocht

Soms  is het belangrijk om kinderen mee te geven dat het voor kinderen in andere delen van de wereld  enorm veel luxe is om iedere dag naar school te kunnen (of moeten zoals sommige kinderen misschien zeggen).  Het boek Verkocht van Hans Hagen  leert  hen over  de wereld van de kamelenraces  waarin kinderen  in  zeer slechte omstandigheden worden  getraind tot kameeljockeys.

Verkocht

Het verhaal gaat over Yaqub,  de oudste zoon van  een gezin.  De oudere zus van Yaqub heet Noor.  Noor is voor de ogen van haar broertje van een balk afgevallen en door  het ongeluk en te weinig geld voor goede  hulp raakten de benen van Noor misvormd.  Yaqub was vier jaar oud toen bij zijn ouders thuis een man, genaamd Asnar, langskwam. Asnar vertelde de ouders dat hij Yaqub wel wilde meenemen om hem op te leiden als kameeljockey. Hierdoor zou Yaqub bergen geld kunnen verdienen, wat de ouders natuurlijk zouden krijgen. Dit geld zou ervoor kunnen zorgen dat  Noor weer zou kunnen lopen en dat er weer voldoende geld was voor het gezin.  Zo kwam het dat Yaqub, als vier jarige jongen werd ‘verkocht’  aan Asnar.

Yaqub  werd door Asnar meegenomen op een verre reis . Tijdens deze reis ontmoette hij ook Babu en Zareena, die meegesmokkeld werden om ook als kameeljockeys te worden opgeleid.  Eenmaal aangekomen bij de stal bleek dat de kamelen behandeld worden met veel eerbied, maar dat de jockeys met een grote groep in een  container wonen en nauwelijks te eten krijgen.  Ook waren er bijzondere  trainingsmethoden. Babu is  bang voor kamelen, waardoor hij snel van de kameel afvalt. Hij wordt daarom met klitteband vastgemaakt aan het zadel. Tijdens de training gaat het zadel draaien en beland Babu, nog steeds vast aan het zadel, onder de kameel.  De kameel rent  en trapt hierbij tegen het hoofd van Babu aan.  Babu wordt, wanneer de kameel uitgerend is, van de kameel afgetrokken en naar de woestijn gebracht.  Zo verdwijnen er meer jockey’s naar de woestijn. Zij overleven de trainingen en de slechte leefomstandigheden niet.

Yaqub lukt het echter wel om steeds beter te gaan racen en hij en Zareena winnen af en toe en race. Wanneer ze een race winnen krijgen ze een redelijke maaltijd, die Zareena en Yaqub vriendschappelijk met elkaar delen. Het geld dat gewonnen wordt, wordt echter niet naar de ouders van Yaqub gestuurd.   Samen met Zareena droomt Yaqub regelmatig van teruggaan naar huis en ontsnappen aan Asnar. Dit is echter makkelijker gezegd dan gedaan. Daarnaast moet  Zareena soms  bij Asnar slapen, waarna  ze stil terugkomt  bij de andere jockey’s en ze wil hierover niet praten met Yaqub.

Zullen deze kinderen ooit  vrij komen?

Hans Hagen heeft zich verdiept in  het verhaal en dat is goed te merken. Hij beschrijft het verhaal  zo dat je meegetrokken wordt in het verhaal. De indeling van de hoofdstukken vind ik soms wat afleidend, maar het doet niet onder voor de kracht van dit  waargebeurde verhaal.  Op de laatste bladzijden van het boek beschrijft Hagen dat hij het idee voor het boek kreeg door een rondreis door Pakistan voor een boek dat hij aan het schrijven was. Hij kwam toen in een Engelstalige krant een artikel tegen over de ontvoering van een kind waarop hij zich afvroeg wat er met dit kind gebeurt. Toen hij jaren later op een Nederlandse school in Dubai was zag hij kinderen vanaf de peuterleeftijd op kamelen racen met soms wel honderden tegelijk. Hierna kwam hij regelmatig krantenartikelen tegen over kindjockey’s en deze vorm van kinderslavernij.

Het boek is geschrikt voor kinderen vanaf ongeveer 10 jaar.