Recensie: Winterhuis hotel

Over het boek ‘Winterhuis hotel’ had ik al veel gelezen. Het zou een bijzonder en origineel boek zijn. Ik vertel je graag wat ik van dit boek vond en welke les- en leeslesideeën ik uit het boek gehaald heb…..

Recensie: Winterhuis hotel

In ‘Winterhuis hotel’ vindt Elisabeth wanneer ze bij haar oom en tante thuiskomt een envelop op de deur met daarin net voldoende geld voor wat te eten en een treinticket naar Winterhuis hotel.  Haar oom en tante, bij wie Elisabeth woont na de dood van haar ouders,  gaan deze kerstvakantie op vakantie. Omdat er niets anders opzit besluit Elisabeth om naar Winterhuis hotel te gaan.
In Winterhuis hotel aangekomen ontdekt Elisabeth dat Winterhuis hotel een fantastische plek is. Ze sluit vriendschap met een ander kind dat alleen in het hotel is: Freddy. Samen gaan ze skiën, sleeën en zwemmen. Ook ontwerpen ze samen een puzzeltocht en bedenken ze allerlei anagrammen en woordladders. In het hotel worden iedere dag films gedraaid, is een grote bibliotheek en de eigenaar van het hotel lijkt magie te bezitten.
Er is echter ook iets bijzonders aan de hand in het hotel. Wie heeft er voor het verblijf van Elisabeth in dit hotel betaald? Haar oom en tante zijn namelijk arm. Elisabeth vind in de bibliotheek, in een gedeelte met boeken die niet uitgeleend worden, een bijzonder boek waarin iedere dag een letter verschijnt. Freddy kan deze letters echter niet lezen. Ook zijn er twee andere bijzondere gasten in het hotel die Elisabeth heel erg in de gaten houden……

Het boek is een boek vol spanning en mysterie. Het boek boeit, als lezer wil je graag weten hoe het verhaal verder verloopt. Het boek begint al met een zeker mysterie door twee andere gasten die ook met de bus reizen en die door Elisabeth heen lijken te kijken. Het hotel is wonderbaarlijk en doet mij denken aan het boek Sjakie en de Chocoladefabriek van Roald Dahl, waar achter iedere deur zich ook weer een bijzondere ruimte bevind. Ook zijn de woordladders aan het begin van ieder hoofdstuk erg leuk, zij zetten een bepaalde sfeer neer. In het boek zijn er af en toe tekeningen geplaatst. Deze voegen weinig toe aan het verhaal en hadden er van mij niet in hoeven zitten.

In november van 2019 komt er een tweede deel van dit boek uit.

Lesidee en minileesles

Minileesles:
Lees hoofdstuk 7, eerste alinea (bladzijde 29 en 50). Elisabeth vond deze dag een interessante dag. Wat is tot nu toe de interessantste dag die jouw hoofdpersoon heeft meegemaakt?
Ook heeft Elisabeth een onrustig gevoel, alsof ze ergens een vergissing heeft gemaakt. Heeft jouw hoofdpersoon ook ergens een onrustig gevoel over?
Taalles:
Lees bladzijde 62, 63 en 64. Hier sluiten Freddy en Elizabeth vriendschap met elkaar. Ook worden op deze bladzijde anagrammen en woordladders uitgelegd. Daag de leerlingen uit om ook eens een woordladder te maken. Welke angrammen kennen de leerlingen al?

Titel: Winterhuis hotel
Auteur: Ben Guterson, vertaald door Imme Dros
Uitgeverij: Leopold