Start to draw – recensie

Aandacht vasthouden van leerlingen is soms best een uitdaging in deze digitale tijd. Het boek start to draw kan een impuls zijn om je lessen visueler te maken, waardoor je minder zult presenteren met een powerpoint, maar met tekeningen.

Start to draw – recensie

Over auteur en het boek

De auteur zelf is een ‘graphic recorder’ zij helpt vele multinationals bij het ontdekken van de kracht van visuele communicatie en het vertellen van verhalen met behulp van tekenen.

Wat draagt het boek bij?

We hebben steeds meer moeite om ons lang op één ding te concentreren. Ook is het een grote uitdaging om de aandacht van het publiek vast te houden.  Een middel dat werkt is visuele communicatie. Er zijn verschillende termen m.b.t. tot visuele communicatie: visual harvesting, visueel faciliteren, visueel/grapic recorder, sketch notes of droedels. Om te gaan werken met visuele communicatie heb je lef,  stiften/potloden en papier nodig.

Aan de slag gaan doe je met verschillende bouwstenen. De auteur benoemd dat woord en beeld altijd samen gaan. Als je geen tekst toevoegt aan je tekening komt je boodschap mogelijk niet over.  Daarnaast wordt benoemd dat gezichten en emoties van mensen aandacht trekken en zorgen dat de boodschap langer blijft hangen.  In het boek worden in totaal tien van deze bouwstenen uitgewerkt.

Het boek eindigt met 20 lege pagina’s waarin je je eigen tekeningen kunt maken/ schetsen.

Mijn mening

Start to draw is een makkelijk leesbaar boek met veel praktische voorbeelden van tekeningetjes die je als snelle plaatjes kan tekenen. Ook worden er veel tips gegeven, waardoor je ook echt aan de slag wilt met visualiseren van gesprekken.

Boekgegevens

Titel: Start to draw
Auteur: Axelle Vanquaillie
Uitgeverij: Lannoo

Bestel het boek via deze link bij je lokale boekhandel.

Andere interessante vakliteratuur.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.