Vijf app’s die voor mij onmisbaar zijn geworden in mijn werk.

Tegenwoordig heeft bijna iedereen een smartphone. Voor deze smartphone’s zijn er heel veel verschillende app’s beschikbaar. Sommige app’s zijn gratis en voor sommige moet je iets betalen. Ik ben de afgelopen jaren vooral opzoek geweest naar app’s die mij mijn werk een stukje makkelijker konden maken. Ik deel daarom in dit artikel graag mijn favoriete app’s.Any.do

Any.do kun je op veel verschillende manieren gebruiken. Deze app is een verzamelplaats voor to-do lijstjes en het plannen van je dagen. Ik heb meerdere to-do apps uitgeprobeerd, maar ben uiteindelijk nu al ruim een half jaar heel erg tevreden met deze app. De app biedt namelijk de mogelijkheid om verschillende lijsten aan te maken. Zo heb ik een lijst gemaakt voor mijn werk in de klas, mijn werk als IB’er, vakliteratuur die ik nog wil lezen, activiteiten voor op mijn site die ik wil/moet doen en privé activiteiten. Wanneer ik een IB-dag heb, heb ik alleen deze takenlijst openstaan, waardoor ik direct controle en inzicht heb in de dingen die ik deze dag wil en moet oppakken. De app helpt mij ook iedere ochtend, op een zelfgekozen moment, door te plannen wat ik wanneer ga doen.  Ik kan daarbij kiezen uit ochtend-, middag- en avondtijden. Op deze momenten helpt de app mij dan ook aan deze activiteiten herinneren. Daarnaast heeft de app sinds kort een hele fijne widget die ik op mijn tablet heb gezet. Deze widget geeft per dag overzicht over de taken die ik deze dag moet oppakken.

OneNote

Deze app stond al geïnstaleerd op mijn tablet toen ik hem kreeg. Hiervoor gebruikte ik vaak ‘Evernote’, deze app werkt op een soortgelijke manier. Het fijne van OneNote vind ik het makkelijke gebruik en dat de app ook beschikbaar is voor mijn microsoft computer. Op school maken we gebruik van office365, waardoor ik OneNote daar gewoon ook kan gebruiken. OneNote is mijn multomap geworden. In OneNote heb ik meerdere multomappen aangemaakt: IB; groep; website; zelfstudie; privé. Iedere map heeft zijn eigen tabbladen zoals lesvoorbereidingen; personeelsvergadering; werkoverleg e.d. De notities kan ik zowel op mijn privélaptop, mijn werkcomputer en mijn tablet (allen pas na inloggen met mijn eigen gebruikersnaam en wachtwoord) lezen en bewerken. Hierdoor heb ik tegenwoordig bij een overleg of vergadering eigenlijk alleen nog maar mijn tablet bij mij. Hierin kan ik alles vinden wat ik nodig heb op dat moment (ok, SharePoint is ook wel erg handig omdat daar alle agenda’s, notulen e.d. opstaan)

Jiffy

Jiffy is een timemanagement app. Mijn man werkt in een bedrijf waar men de uren per project netjes registreert en factureert, een heel andere wereld dan het onderwijs. Hij gaf mij regelmatig terug dat ik soms wel erg veel tijd bezig was met school en vroeg mij waar ik die tijd eigenlijk aan besteedde. Ik besloot opzoek te gaan naar een time tracker app die mij inzicht zou kunnen geven in hoeveel uren ik werk en hoeveel uren ik per maand aan welke taak besteed. De insteek hierbij is voor mij niet om mijn directie en bestuur een rekening aan te bieden voor teveel gemaakte uren, maar om zelf eens kritisch te kijken naar de taken waarop mijn uren weglekken.  Deze app gebruik ik nu inmiddels al ruim 1 1/2 jaar. Het eerste half jaar heb ik heel veel inzicht gekregen in waar mijn uren in gaan zitten, namelijk het voorbereiden en nakijken van lessen. Ik besteed hier veel meer tijd aan dan dat ik eigenlijk zou moeten doen volgens de CAO (lees ook eens een eerder blog van mij over de opslagfactor). Nu ik dit schooljaar een gecombineerde taak heb, namelijk die van intern begeleider en die van leerkracht, helpt de app mij om inzicht te krijgen in hoeveel tijd alles mij kost en welke ‘tijdrovers’ ik in de gaten moet houden.

Classdojo

Classdojo is een app die hoort bij de site die dezelfde naam draagt. Classdojo is een gratis online beloningssysteem, waarmee je kinderen kunt aanmoedigen en belonen bij het tonen van positief en gewenst gedrag.

Op de site maak je voor iedere leerling in je groep een zogenoemde ‘avatar’ aan.  Ook kun je zelf vaardigheden kiezen waaraan jij wilt dat de leerlingen werken. Wanneer je het gewenste gedrag ziet kun je de leerlingen hiervoor belonen. Doordat het allemaal online en digitaal gaat hoef je de groep niet te storen door een verbale beloning te geven, maar geeft je deze ‘digitaal’. Dit is ook erg handig wanneer je als leerkracht een groepje begeleid en positief/gewenst gedrag ziet bij een leerling elders in het lokaal. Met een snelle tik op de app op mijn tablet heeft deze leerling een compliment te pakken en tegelijkertijd kunnen ik en het groepje waarmee ik aan het werk ben gewoon verder werken. De website van Classdojo heb ik op vaste momenten zichtbaar openstaan op het bord, zodat de leerlingen kunnen zien hoeveel punten zij hebben verdiend deze week. Iedere maandag beginnen we weer op 0 punten en bij een bepaald aantal punten krijgen de leerlingen een beloningskaartje. Deze app/site vervangen op deze manier de werkwijze van de werkhoudingsladder. Ik heb deze app 4 jaar geleden voor het eerst gebruikt en ben nog steeds enthousiast. Ook heeft Classdojo er inmiddels allerlei functies bijgekregen. De meest fijne daarvan vind ik die van het delen van de groep met één of meerdere collega’s.

Parro

Parro is een gratis app die iedereen kan gebruiken omdat hij werkt op Android, iOS, Windows Phone en via een web-app op internet. Wanneer je werkt met Parnassys en als leerkracht inlogt met je Parnassys gegevens hoef je als leerkracht alleen nog maar de ouders uit te nodigen om Parro te gaan gebruiken door ouders een uitnodiging te sturen via de app. Parro stuurt ouders dan een e-mail met alle relevante informatie zodat zij de app ook kunnen installeren en gebruiken. Leerkrachten kunnen foto’s delen. Omdat alleen ouders toegang hebben, kunnen mensen die niets met de groep te maken hebben deze foto’s niet zien. Ik gebruikte deze mogelijkheid dan ook om verjaardagsfoto’s van kinderen en bijzondere momenten direct te delen. Ook nam ik tijdens de eerste dag van een nieuw thema foto’s en deel ik deze  zodat ouders direct weten dat er een nieuw thema is. Vorig schooljaar heb ik deze app intensief gebruikt als één van de twee leerkrachten die deze app uit probeerden voor ons team. Dit schooljaar zijn we in ons team aan het nadenken over oudercommunicatie, daarom heb ik de app dit schooljaar nog niet gebruikt.  De leerkrachtapp van Parnassys is trouwens ook ideaal. Hiermee heb je, na inloggen, alle telefoonnummers van ouders bij de hand. Dit zorgt ervoor dat er geen aparte leerlinglijst met telefoonnummers meer mee hoeft naar de gymles of een andere externe activiteit.

Welke app’s vindt jij als leerkracht onmisbaar?

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.