Complimenten geven

Complimenten geven helpt bij het bevorderen van een positief groepsklimaat en stimuleert het welbevinden en de betrokkenheid van de leerlingen. In dit blog sta ik stil bij verschillende vormen van complimenten geven….

Complimenten geven

Kracht van complimenten

Een compliment is een krachtig middel wanneer je deze op de juiste manier gebruikt.  Goede complimenten worden oprecht gegeven over een specifiek iets wat jij als persoon in de andere persoon waardeert en bewondert. Er zijn verschillende soorten complimenten, complimenten over:

  • ‘wat je hebt’
  • ‘wat je kunt’
  • ‘hoe je bent

Een goed compliment kan zich onderscheiden van andere opmerkingen, omdat een goed compliment de groei-mindset stimuleert. Bij goede complimenten richt je je op het proces en de inzet die iemand toont om iets te bereiken. Een compliment komt daarnaast veel krachtiger over, wanneer je gebruik maakt van de ik-boodschap. Een compliment zegt immers net zoveel over de gever als over de ontvanger.

Werkvormen

Complimenten geven kun je doen door diverse werkvormen te gebruiken. Zo kun je in de groep de complimentenbal inzetten. Ook kun je gebruik maken van het zonnetje van de week, complimentenkaartjes of een complimentenmuur. Het belangrijkste is echter dat je ook stil staat bij welke soorten complimenten er zijn. Dit kun je doen door in een les sociale vaardigheden stil te staan bij de drie verschillende soorten complimenten en een groepsposter te maken op bijvoorbeeld canva met allerlei mogelijke complimenten om te geven. Wanneer je deze een plekje geeft in je lokaal of op de gang, geef je leerlingen direct inspiratie bij het uitdelen van een compliment.

In de spotlight

De werkvorm ‘in the spotlight’ vind ik ook een mooie werkvorm. Hierbij schrijf je de naam van één leerling op een (gelamineerde)in de spotlight poster.  De hele week mogen de leerlingen uit de groep complimenten voor deze leerling opschrijven onder het spotlight en aan het einde van de week maak je hier een mooie poster van die de leerling mee mag nemen. Op deze manier laat je de leerlingen bewust letten op de leerling die deze week in ‘the spotlight’ staat.

Nadruk op het positieve

In de pauzes op het plein gebeuren er vaak heel veel verschillende dingen. Het viel mij altijd op dat ik na de pauzes vaak allerlei kleine, negatieve dingen te horen kreeg. Ik wilde dit graag anders en kwam de werkvorm ‘duimpje’ tegen. Bij deze werkvorm zet je de poster ‘Duimpje‘ op het bord en vraag je ‘Wie heeft jouw pauze leuker gemaakt’.  Je kunt de poster ook in het klein uitprinten en in de pauze elke keer bij een paar andere kinderen op de tafel leggen (of misschien vooraf al uitdelen zodat ze tijdens de pauze goed moeten opletten). Hierdoor komt in en na de pauze veel meer aandacht op het positieve te liggen en hoef je als leerkracht waarschijnlijk weinig tot geen tijd meer te besteden aan de negatieve ervaringen in de pauze.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.