Coöperatieve werkvorm: Placemat

Placemat is een coöperatieve werkvorm die je goed kunt gebruiken in de groep om leerlingen eerst zelf te laten nadenken en vervolgens te laten discussiëren over hun antwoorden om gezamenlijk tot één groepsantwoord te komen.

Coöperatieve werkvorm: Placemat

De werkvorm

De coöperatieve werkvorm placemat gebruik je in groepjes. Je maakt in de groep groepjes van vier leerlingen, waarbij de vier leerlingen rond een groot papieren vel, A3 formaat of groter, zitten. Elke leerling heeft zijn eigen vak om hun antwoorden op in te vullen.

Vervolgens stel je als leerkracht een vraag aan de leerlingen. Je laat de leerlingen hierover nadenken en hun eigen antwoorden stil in hun eigen vak opschrijven. Na een door jou als leerkracht afgebakende tijd moeten de leerlingen met elkaar gaan overleggen en discussiëren over de door hun gegeven antwoorden. Door dit gesprek vormen de leerlingen één groepsantwoord. Dit antwoord schrijven ze op in het middelste, rechthoekige, vak.

Wanneer gebruiken

Deze werkvorm kun je goed gebruiken om informatie op te halen over een vorige les of een vorig onderwerp. Ook is het een manier om een discussie voor te bereiden. Tenslotte is de werkvorm ook erg goed om te gebruiken bij sociale vaardigheidslessen. Bijvoorbeeld om gezamenlijk afspraken te maken.

Aanbieden aan de groep

Ik vind het altijd fijn om een coöperatieve werkvorm te ondersteunen met een poster van de werkvorm Placemat. Deze kun je gebruiken tijdens het aanleren van de werkvorm, maar ook op je whiteboard hangen wanneer je de werkvorm toepast. Op deze manier is in één opslag duidelijk hoe de werkvorm in zijn werk gaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.