Corona thuisonderwijs – Hoe zit het met de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Inmiddels zijn we begonnen aan de tweede week van thuisonderwijs in verband met Corona. De meeste scholen hebben het thuisonderwijsmodel nu redelijk onder controle. Hoe gaat het echter met de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen? Tips en ideeën om hier tijdens het thuisonderwijs aandacht aan te schenken….

Corona thuisonderwijs – Hoe zit het met de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Contact

Een van de belangrijkste dingen deze periode is om contact te blijven maken met de leerlingen. Contact is iets anders dan lessen klaarzetten of les geven via Google meet, Microsoft teams, Zoom of …… Contact wil zeggen dat er echt ruimte is om een wederzijds gesprek aan te gaan. Dit kun je doen door een één op één gesprek met een leerling, bijvoorbeeld via een telefoongesprek, Google hangout, facetime of de chat van Microsoft teams. Op deze manier kun je met de leerling het gesprek aangaan. Tijdens dit gesprek kun je natuurlijk spreken over het ‘thuis-werk’, maar vergeet ook niet te spreken over de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling.

Sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen

Er gebeurt veel in Nederland. Opeens mag je als leerling niet meer naar school. Misschien zijn ouders opeens bijna dagelijks thuis aan het werk. De leerlingen missen klasgenootjes om mee te spelen en krijgen ook regelmatig iets mee van het nieuws via nieuwsuitzendingen die worden gekeken of gesprekken die gevoerd worden. Ouders en leerkrachten proberen de problemen die spelen niet altijd mee te geven aan de leerlingen, maar helaas kunnen we niet alles helemaal bij hen weghouden. Het is daarom belangrijk dat er in de één op één gesprekken die met leerlingen worden gevoerd ook tijd en ruimte is voor het bespreken van de beleving van de leerling. Denk bijvoorbeeld aan vragen als:

  • Hoe vind je het om niet op school te zijn?
  • Wordt je geholpen met je schoolwerk? Door wie dan?
  • Thuis schoolwerk doen is heel anders dan op school werken. Hoe vind je dit? Wat is makkelijk en wat is lastig? Hoeveel tijd ben je ongeveer per dag bezig met je schoolwerk?
  • Welke regels hebben jullie tijdens het thuis schoolwerk?
  • Hoe houdt je rekening met je familie?
  • Maak je je nog ergens zorgen over?

Kees van Overveld publiceerde nog veel meer ideeën.

Gebeurtenissen in het gezin

Nu er ander contact is met leerlingen (en mogelijk ook ouders), zullen sommige dingen soms wat lastiger zijn om te weten. Zorg ervoor dat je wel in contact blijft met het gezin. Mogelijk is er iemand in het gezin ziek, of een opa of oma waar zorgen over zijn. Het kan ook zijn dat er iemand waar de leerling een goede relatie mee heeft in het ziekenhuis ligt. Oordeel daarom niet te hard wanneer een leerling het schoolwerk (nog) niet gemaakt heeft, zoek contact. Vraag na hoe het gaat in het gezin. Wanneer er inderdaad iemand in het gezin ziek is, kan het heel fijn zijn wanneer jij als leerkracht wat vaker contact opneemt met de leerling.

Jarig in deze periode

Daarnaast zijn er ook leerlingen jarig in deze periode. Schenk hier ook aandacht aan. Stuur een kaartje, een leuk filmpje of organiseer met de hele klas het toezingen van de jarige. Laat de leerling zich echt even jarig en belangrijk voelen, juist nu. Denk hierbij ook aan je jarige collega’s, ook zij mogen geen bezoek ontvangen en vinden het misschien wel erg leuk dat jij aan ze denkt.

De groep

Als laatste, maar zeker niet onbelangrijk, wil ik je aandacht vragen voor de groep tijdens deze periode. Leerlingen spelen niet, of veel minder met elkaar. Dit heeft effect op de groepsdynamiek.  De leerlingen zoeken mogelijk toch contact met elkaar via social media, maar missen hun groepsgenootjes. Misschien is het mogelijk om wekelijks één half uurtje in te plannen waarbij de groep elkaar via social media kan ontmoeten onder jouw toezicht. Bijvoorbeeld via Microsoft Teams of Google Meet (vergeet hierbij het raster niet dat leerlingen elkaar kunnen zien) Denk daarnaast ook aan het organiseren van een complimentenmoment. Laat de leerlingen bijvoorbeeld voor elkaar een digitale complimentenposter maken, waarbij jij er als leerkracht voor zorgt dat iedere leerling evenveel complimenten heeft. Misschien kun je dan direct ook een poster laten maken voor de supermarkt in de buurt, het ziekenhuis en ….. Zij zullen hier ook blij mee zijn.

Heb jij nog andere tips voor andere leerkrachten? Laat ze hieronder vooral achter!

2 thoughts on “Corona thuisonderwijs – Hoe zit het met de sociaal-emotionele ontwikkeling?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.