Corona thuisonderwijs: lesideeën voor de groepsdynamiek

We zijn druk bezig het het geven van thuisonderwijs voor onze leerlingen. Hierbij ligt in de meeste gevallen nadruk op de vakken rekenen, taal, spelling en (begrijpend) lezen. De zogenoemde basisvakken. Tegelijkertijd is echter ook de sociaal emotionele vorming van leerlingen en het werken aan de groepsdynamiek belangrijk. Een aantal lesideeën…..

Lesideeën groepsdynamiek tijdens thuisonderwijs

Thuisonderwijs heeft invloed op de sociaal emotionele vorming en  groepsdynamiek. De leerlingen zoeken mogelijk toch contact met elkaar via social media, maar missen hun groepsgenootjes. Dit kan soms ook leiden tot ongewenste situaties, waarin er juist digitaal pesten gaat optreden. Het is daarom belangrijk om als leerkracht wel aandacht te blijven besteden aan de groep en groepsvorming. Daarnaast kan het niet verkeerd zijn om juist nu je (methode)les te geven over digitaal pesten.

Foto-opdracht

Laat de leerlingen een foto naar jou als leerkracht opsturen van hun eigen werkplek. Presenteer deze foto’s met bijvoorbeeld een powerpoint op een gezamenlijk groepsmoment met een nummer bij iedere foto. Laat de leerlingen opschrijven van wie welke werkplek is en waarom ze dit denken. Laat de leerlingen ook kijken naar de werkplekken. Zien ze een tip voor hun eigen werkplek? Bespreek daarna van wie welke werkplek was en welke ideeën de leerlingen hebben gehaald uit het zien van elkaars werkplekken.

Dit is mijn huis

Laat iedere groepsbijeenkomst twee leerlingen (met toestemming van ouders) een digitale tour door het huis geven die ongeveer 5 tot 10 minuten mag duren. Natuurlijk worden hierbij de huisdieren, de favoriete plek van de leerling en de werkplek van de leerling niet overgeslagen.

Kleur-bekennen

Geef de leerlingen de opdracht om iets te pakken met de kleur ….. De leerlingen krijgen tien seconden om dit te doen. Wat hebben ze gepakt? Welke leerlingen hebben misschien hetzelfde gepakt?

Complimentenposter

Laat de leerlingen een digitale complimentenposter maken. Organiseer dit door zelf vooraf voor iedere leerling al een werkblad klaar te zetten in de leerlingomgeving. Vervolgens krijgen de leerlingen de opdracht om bij 10 leerlingen een compliment op de poster te schrijven. Natuurlijk bespreek je eerst vooraf wat een compliment ook al weer is. Dit kun je ook doen met de opdracht complimentennamen.

Ik mis….

In deze periode zijn de leerlingen natuurlijk al een periode niet meer bij elkaar, maar er zijn ook heel veel andere regels. Zo worden opa’s en oma’s niet bezocht, mag je niet naar de sportclub, de muziekles, het theater of de bibliotheek. Laat de leerlingen vertellen wat zij het meeste missen deze periode.

Challenges

Zelf word ik inmiddels wat gek van de verschillende challenge opdrachten die mij om de oren vliegen via social media, maar ook in ons eigen team. Tegelijkertijd weet ik echter ook dat een dergelijke challenge enorm goed is voor het groepsgevoel. Iedereen probeert tegelijkertijd dezelfde opdracht te voltooien en wanneer deze challenge dan naar jou als leerkracht wordt gestuurd kun je deze achter elkaar monteren, waardoor de leerlingen elkaar ook weer zien. Wat denk je bijvoorbeeld van de ‘kunst en quarantaine-challenge, de wc-kunst challenge, de WC-rol challenge ?

Heb jij nog meer leuke ideeën? 

Uitgelichte afbeelding: StartupStockPhotos via Pixabay 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.