Recensie: De Gouden Weken 2.0

 Dit voorjaar verscheen ‘De Gouden Weken 2.0’. Een fijn boek om deze zomervakantie te lezen, zodat je uitgerust en voorbereid kunt beginnen aan een positief schooljaar. Ik vertel je graag waarom ik je aanraad om dit boek te lezen deze zomer….

De Gouden Weken 2.0

Over het boek

De Gouden Weken 2.0 is een compleet herziene versie van het eerdere boek van Boaz Bijleveld, de Gouden Weken.  Dit boek heeft aan aantal aanvullingen op het eerste boek:

  • Aandacht voor verschil in groepsvorming tussen kleuters en oudere leerlingen
  • Concrete lessuggesties voor het opstellen en bespreken van groepsregels.
  • Werkvormen voor kleuters en leerlingen in het voortgezet onderwijs
  • Meer en uitgebreider beschreven energizers
  • Uitleg over het voeren van effectieve nagesprekken
  • Beschrijving van apps en digitale tools die kunnen worden ingezet
  • Vier voorbeeldroosters, ingedeeld naar leeftijdscategorie & moeilijkheidsgraad

De Gouden Weken zijn de eerste vier tot zes weken van een schooljaar waarin je als leerkracht goud in handen hebt, namelijk een nieuwe start om te werken aan een fijne sfeer in de groep. De groep heeft de eerste weken na de zomervakantie begeleiding nodig om zich te vormen tot een positieve groep. De Gouden Weken beslaan de fases forming en norming. De Gouden Weken kiest ervoor om de normingsfase naar voren te halen. De gedachte hierachter is dat de subgroepjes, die vaak in de stormingfase ontstaan, op een respectvolle manier kunnen worden gevormd.

Het boek omschrijft de vijf ingrediënten voor de Gouden Weken:

  1. Zelf geformuleerde, positieve groepsregels
  2. Energizers
  3. Cooperatieve werkvormen
  4. Voorbeeldgedrag van de leraar
  5. Omgekeerde oudergesprekken

Het boek beschrijft welke stappen je kunt doen om te komen tot een positieve groep. In het boek is ook uitgewerkt hoe een programma eruit kan zien gedurende deze eerste schoolweken. Daarnaast is er in het boek ook aandacht voor oudercommunicatie. Bijleveld stimuleert het om te werken met omgekeerde oudergesprekken, waardoor je investeert in de loyaliteitsdriehoek ouder-school-kind door met ouders in gesprek te gaan over hun kind en hen over hun kind laat vertellen.

Wat draagt het boek bij

Het boek geeft informatie over wat de Gouden Weken nu eigenlijk precies zijn en hoe je in deze weken bewust kunt werken aan positieve groepsvorming. Per fase van de groepsvorming worden tips gegeven voor activiteiten die je kunt ondernemen met de groep. Hierbij kun je denken aan energizers, coöperatieve werkvormen, het gezamenlijk maken van afspraken, groepsvormende activiteiten als levend stratego en de rol van de leerkracht tijdens al deze fases.

In het vierde hoofdstuk zijn de omgekeerde oudergesprekken uitgewerkt. Hierin worden communicatietermen als LSD, OMO en luistervaardigheden besproken.

Mijn mening

Dit boek vind ik een must-read voor iedere leerkracht. Het boek geeft inzicht in het proces van groepsvorming, het belang van oudercommunicatie en hoe belangrijk jij als leerkracht bent gedurende deze eerste weken van het schooljaar. Hierdoor is het boek zowel voor de startende als gevorderde leerkracht goed om door te nemen. Zelf nam ik het eerste boek iedere zomervakantie weer even door, zodat ik weer even helemaal in ‘De Gouden Weken’ zat.

Het mooie van deze herziene versie is de vele uitwerkingen in de bijlagen achterin het boek. Er is een voorbeeldrooster uitgewerkt ter inspiratie, er zijn lesideeën om gezamenlijk regels op te stellen, er zijn coöperatieve werkvormen uitgewerkt, de leerlijnen van sociaal emotioneel leren van Van Overveld worden benoemd en er worden verschillende energizers beschreven. Hierdoor kun je het schooljaar na het doornemen van dit boek goed voorbereid te starten.

Boekgegevens

Titel: De Gouden Weken 2.0
Ondertitel: Groepsvorming en ouderbetrokkenheid
Auteur: Boaz Bijleveld
Uitgeverij: Eduforce

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.